Pointen med dette skema er at få indsigt i de kvalitative sider af samlingsstunden.

Beskrivelse

Pointen med dette skema er at få indsigt i de kvalitative sider af samlingsstunden. Det er baseret på følgende kvalitetskriterier for en god samlingsstund:

  • At børnene inviteres til at deltage
  • At børnene bliver inspireret
  • At samlingen er varieret og godt planlagt
  • At rammerne er god
  • At den voksne formidler og møder børnene på en engageret og inkluderende måde

Skemaet inddrager børnenes udtryk, den voksnes praksis, indholdet og rammerne. Dette er ment som en kvalitativ metode, hvor man kun behøver en observation. Denne bruges så efterfølgende som et diskussionsgrundlag på stuen for at afdække stærke og svage sider ved samlingsstunden. En god ide er at observere alle, der holder samlingsstund og diskutere disse i fællesskab på et stuemøde.

Skemaet indeholder positive påstande om samlingen. Observatørerne skal vælge på en skala fra helt uenig til helt enig. Kommentarfeltet er meget vigtigt! Dette er en kvalitativ metode, hvor observatørens refleksioner og små kommentarer undervejs er yderst væsentlige som diskussionsgrundlag. Skemaet bør indgå i børnehavens evalueringssystem og gennemføres mindst en gang om året.

God samling!

Hent skemaet ved at vælge "Gem som Word eller PDF" i toppen af siden.

-->