(computerspil følger med)
Anthony Greenwood er hemmelig agent for den internationale efterretningstjeneste, en slags trettenårig blanding af Batman og James Bond. Uden at have superkræfter eller magiske evner klarer han de opgaver, andre har givet op overfor. Som otteårig kunne han holde vejret under vandet i tre minutter, han lærer nye sprog på et par måneder, og han læser tykke bøger om kemi og fysik. Han får hjælp af noget supercool udstyr, som hans lidt nørdede ven Sixteen har opfundet.

I denne første bog om Anthony Greenwood får han til opgave at beskytte den amerikanske præsident mod et muligt attentat. Det lykkes (naturligvis) i sidste kapitel, hvor han dræber alle forbryderne og rejser tilbage til sit hjem i Andalusien.

Fantasien har vundet over realismen i ANTHONY GREENWOOD. Der er næsten ingen grænser for, hvad Anthony Greenwood og hans venner kan klare. Med den rette oplæser kan historien få den ironiske tone, som den fortjener.

ANTHONY GREENWOOD er skrevet med stor linieafstand, store typer og tegninger på næsten alle sider. Det opvejer kun i nogen grad de lange sætninger og svære ord. Af samme grund vil den være bedst egnet til højtlæsning. Man skal vente næsten halvdelen af bogen, inden Anthony Greenwood har fået sin opgave. Historien appellerer især til drenge, som spiller meget computerspil og læser tegneserier. De vil næppe blive betaget af bogens verden ved at læse ANTHONY GREENWOOD.

Hovedpersonen er en ret følelseskold enspænder, som har været i efterretningstjenesten, siden han som seksårig overværede sine forældre og lillesøster blive sprængt i luften under et angreb på deres hus. Derfor virker det som et dårligt valg, at en af opgaverne på det medfølgende computerspil er at sprænge huse i luften - og hvor man skal være meget rutineret for ikke at ramme uskyldige mål undervejs.

Spillet kræver, at man tænker sig om for at komme i gang med den egentlige opgave, hvilket er befriende efter bogens meget forudsigelige og ensidigt actionprægede forløb. Jeg skal ikke dvæle mere ved spillet, da jeg har et for lille sammenligningsgrundlag. Blot konstatere, at der var tekniske problemer på begge de to computere, jeg afprøvede det på. Et plus var dog, at man skal klare en træningsbane med en vis sikkerhed, inden man får lov at færdes blandt "levende mennesker".

ANTHONY GREENWOOD har også en hjemmeside, hvor man blandt andet kan komme på en rangliste, hvis man klarer sig godt i spillet. Endelig kan cd'en puttes i cd-spilleren, så man kan høre musikken fra spillet - ca. 3 minutter komponeret af Thomas Helmig, som er gift med forfatteren.

Politikens Forlag
Renée Toft Simonsen
144