Det har været en lang, sej spurt Cykelmyggen Egon har været ude i – faktisk er der gået hele 38 år, før vi omsider fik opfølgeren til den cykelglade myg. Og det er heldigvis et glædeligt gensyn!

I ”Cykelmyggen og Dansemyggen” følger vi Egon på en hæsblæsende tur gennem landskabet. Han drøner forbi sommerfugle, biller, undslipper den farlige trold, flyver gennem luften på et vissent efterårsblad, overvintrer i nissens hule og møder, på den første varme sommerdag, Dansemyggen Dagmar. De fatter hurtig interesse for hinanden, og det ender med, at Egon bliver den store cykelhelt, da han redder Dagmar fra den farlige edderkops klæbrige spind.

Bogen er fuld af flotte, farverige tegninger, der er spækket med fantasi. Og netop fantasi er kodeordet for bogen, undervejs møder vi fx salamandere, der er forelskede og musekter (insekt-musikanter) der spiller Duke Ellington. Måske er det også derfor, bogen er blevet godkendt af Frie Feers Forbund og Forende Danske Fabeldyr, som der står på omslaget. Forfatterens fascination af naturen er tydelig i tegningerne, og bagerst i bogen er der en side, der fortæller lidt om alle de dyr, der ikke bliver nævnt i teksten.

Historien om ”Cykelmyggen Egon”, og nu ”Cykelmyggen og Dansemyggen”, adskiller sig fra andre børnebøger ved at være dejlig uhøjtidelig og ukonventionel – tegningerne er udført med hjertet og ikke rettet ind efter kommercielle interesser og målgruppeanalyser. Det giver bogen et ærligt udtryk, og som læser kan man fornemme, at det har været en ren fryd at lave bogen.

Flemming Quist Møller
36
10. december 2005