Cat Weatherill er professionel historiefortæller, og ”Drengen der faldt ned fra himlen” er hendes første bog. Og hvilken en! Weatherill mestrer fortællingens kunst til perfektion og formår at skabe et fantasirigt univers og fortælle en vedkommende historie, så man bliver revet helt og aldeles med.

Fortællingen starter med et trææg, der dumper ned på jorden. En dag vokser der en dreng ud af ægget. Drengen, der får navnet Træskind, adskiller sig fra menneskene i landsbyen ved udelukkende at bestå af træ. Et ældre ægtepar tager Træskind til sig og passer på ham, som var det deres eget barn. Træskind har mange kræfter, mange flere end mennesker, og er derfor en eftertragtet arbejdskraft. – Træskind får derfor arbejde på en pindsvinefarm, hvor de opdrætter præmiepindsvin.

Vendepunktet kommer, da han ved et uheld slår han en af sine skolekammerater ihjel. Af frygt for en lynchstemning i den lille landsby beslutter han sig for at flygte. Han tager benene på nakken og løber ud i verden uden at vide, hvad der venter ham. Her følger vi Træskinds skæbne på så finurlige steder som hans arbejde på en marmeladefabrik, hans gøremål som kanonkonge i et omrejsende cirkus og hans togter med pirater.

Under sin færden føler Træskind en stadig større trang til at finde ud af, hvor han stammer fra, og hvem hans rigtige familie er. Han finder langsomt ud af det, og det fører ham til Asketinde, hvor han finder sin familie. Men lykken er dermed ikke gjort. Træskind indser derimod, at fortiden ikke kan glemmes eller fornægtes, og han vælger at vende tilbage til landsbyen.

”Drengen der faldt ned fra himlen” er en medrivende bog for de 8-14-årige. Målgruppen er bred, fordi bogen rummer en fremragende fortælling. Tempoet i historien er tilpas – der bliver hverken dvælet ved detaljer eller gået for hurtigt hen over nogle ting. Bogens overordnede tema er identitet. Træskind er desperat efter at finde ud af, hvem han er og hvor han kommer fra. Han vil kende sin fortid for at kunne forstå sin nutid.

Det er vidunderligt, at Weatherills hovedperson er af træ: Vi får medlidenhed med denne dreng af træ, der netop kan mærke noget og have følelser på trods af, at han er af træ! Bogen er fuld af små, vidunderlige betragtninger over mennesker, fx beskrivelsen af den onde chef på marmeladefabrikken: ”Hr. Mosemand er en meget simpel mand. Han kan ikke lide det, han ikke forstår.” Oven i den glimrende fortælling får vi en masse præcise karakteristika af menneskets forskellige karaktertræk, så selvom bogen beskriver et fantasi-univers, så siger den meget om vores virkelige verden.

Høst & Søn
Cat Weatherill
284