Du larmer!

Larm og støj, det er ikke et ukendt fænomen i børnehaven. Her er en anden vinkel på emnet, på lyd.
Det larmer bogen igennem - fra busser og sporvogne, fra klaverer, klokker og skoleklasser, Klikketi-klok, Klikketi-klok - Her kan leges - med lyd! Skraaaat kadunk tratterat - og her kan læres om lyd. Chi bom - Chi bom!
Det er historien om Else Marie Pade, Danmarks pioner i konkret musik. Konkret musik komponeres af alle verdens lyde. Et smækkys er musik. Skridt i opgangen er musik. Bølgeslag er musik. Motorstøj er musik. Cykelhjul er musik. Alle lyde er musik! Også de lyde der larmer. Det siger Else Marie. Vi følger hele hendes dramatiske liv, gennem gode tider og mørke tider, et liv med lyd. Fortalt enkelt, kronologisk og i øjenhøjde med børnehavebørn.
Som barn ligger Else Marie i sengen, hele tiden. Mor er meget pylret, og de andre børn i klassen synes, Else Marie er mærkelig. De kender hende ikke, fordi hun er der så lidt. Else Marie synes, det er så kedeligt at ligge i sengen, hvor man ikke kan lave andet end at lytte. Lytte til verden og skabe historier af lydene. Dér, tvunget under dynen, skabes komponisten og musikpioneren. Et barn, der leger med lyd. Smukt beskrevet af illustrator Clara Selina Bach, som har designet dynebetrækket med alle verdens farver i et ensomt barns mørke værelse. Farvene fra det dynebetræk fyger som splinter gennem bogens sider det er alle verdens kulørte lyde. Og midt i dem er Else Marie altid genkendelig i gult. Gult som stjernerne, der passer på hende. De hjalp også det ensomme barn.
I puberteten tager hun revanche. Else Marie hamrer fingrene i klaveret, for én gangs skyld klædt i rødt. Alting svinger når Else Marie spiller Jazz. Håret, lårene og lydene. Mor synes jazz er uartigt.
Så kommer krigen. Else Marie bliver aktiv i modstandsbevægelsen og er bare 19 år, da hun bliver taget til fange og smidt i fængsel. Dér er kun onde lyde: Celledøresmæk. Støvlespark mod krop. Du og jeg og stjernerne synger Else Marie lavt og ridser noderne til sin sang ind i cellemuren.
Larmen er øredøvende i det billede, hvor krigen slutter. Else Marie er fri og kommer på Musikkonservatoriet og får mand og børn. Komponister i udlandet kan godt lide Else Maries musik, de kan godt lide, når hun sætter ekko på et snork eller spiller rådhusklokken bagfra. I Danmark synes de, det lyder mærkeligt, og hendes mand synes, hun bruger for lidt tid på børnene og i køkkenet. De bliver skilt. Nu må Else Marie lege med lydene efter arbejde.
Da Else Marie er blevet 75, opdager nogle unge mennesker i Danmark, hvor fantastisk hendes musik er. Sikke en larm der bliver! Og en fin pris får hun også. Else Marie bliver helt forpustet. Og taknemmelig, dér i sin seng om aftenen, under sin kulørte dyne og stjernerne på himlen.
Illustrationerne er lige så temperamentsfulde som Else Marie Pade må have været. Der kan findes mange lydkilder i hvert opslag, tjek bare opslaget med En dag på Dyrehavsbakken (konkret musik værk fra 1955). Der er lyd på! Men på trods af larm og vrimmel i billederne er de harmoniske, kombinationen af tegning og collage fungerer rigtig godt. Nogle ansigter er fotos fra Else Maries egen tid, og det giver tidsfornemmelse for en bedstemor. Ligesom sporvogne og plisserede nederdele. Det er stemningsfortættede rum, måske er det vrimlen i billederne, måske er det bare noget, der følger med Else Maries væsen, men det gør rummene autentiske.
Den kan bruges! Til at lege med lyd, krølle tungen om lyd, måske forske i lyd? Måske komponere et stykke i børnehaven som de jo gør hver dag uden at vide det.
Historien om et underligt barn, der måske bare har et særligt talent - det kan bruges. Ikke mindst evnen til at gøre begrænsning til mulighed.
Den kvindelige komponist kan bruges - som rollemodel. Særligt en kvindelig pioner i larm og lyd i et lille land, hvor det er så svært at få kvinderne med i historien.
En ualmindelig brugbar bog.
Seneste anmeldelser


