I LOVE YOU DANMARK er en graphic novel, der handler om en flygtningedreng, som bor på et dansk asylcenter og venter på, om han kan blive i Danmark. Hans familie havde kun råd til at sende én fra familien af sted, og det blev hovedpersonen. Vi følger hans hverdag, hvor han tænker på sin familie, sin eventuelle fremtid i Danmark – og så på den nye pige, der er kommet til asylcenteret.

I LOVE YOU DANMARK er stilmæssigt en meget modig bog: Den er skrevet som en dagbog med forskellige typer illustrationer. De svinger og varierer fra drengens primitive skitser til mere virkelighedstro tegneserietegninger. Det virker en anelse forvirrende, mens man læser, men omvendt giver det bagefter en anderledes og dybere forståelse af hovedpersonens tanker og børneunivers.

Sprogligt er stilen er også uortodoks. Det er lykkedes bedre i teksten end i tegningerne at gengive hovedpersonens børneunivers. Asylcenteret kaldes for Andebyen og drengen kommer selv fra Langbortistan. Da det er en dagbog, og drengen er ved at lære dansk, er sætningerne underligt konstruerede og ikke korrekte. Men man fanger både meningen og drengens arbejde med sproget. Det er en glimrende præstation af Aakeson, der virkelig har fanget drengens proces med at lære dansk.

Drengen skriver bl.a.: "vi får 200 kroner af danmarks penge hver gang der er gået to uger og dem køber hun cigaretter for og jeg køber søde sager i poser for så glemmer man mange ting mens man spiser sødt." Og børneperspektivet bliver også sublimt fanget i den ellers alvorlige situation, hvor en advokat skal undersøge hans sag: "han har ikke så meget hår men han har en iphone."

På grund af sproget og niveauerne i fortællingen, er den for de større børn. Den kræver noget af sin læser, men det er godt givet ud. Bogen giver et enestående blik ind i en ung flygtningedrengs verden med både håb, smerte, frustrationer og drømme.
Kim Fupz Aakeson. Illustrationer: Rasmus Bregnhøi
100
5. februar 2013