November 2005

Ungdomsromanen Kaninen i månen er en alternativ rejseroman, hvor vi følger Nick fra Avedøre på sin dannelsesrejse til Indien. Derhjemme bruger Nick al sin tid til på at hænge ud med rødderne, men hans onkel stiller en arv i udsigt, hvis Nick tager ud for at opleve verden. Nick beslutter sig for at kaste sig ud i den store verden, og turen går til Indien.

Her følger vi Nick, og hans oplevelser i det fremmede og overvældende land. Som læser bliver vi præsenteret for Indien gennem den uerfarne Nicks perspektiv. Her er beskrivelser af køerne, der færdes overalt i gadebilledet, maden, rejseforholdene, de frygtløse buschauffører, fattigdommen, de spedalske tiggere etc. En stor del af historien foregår i Goa, og handler om de berømte technofester og ikke mindst stofferne - noget som Nick tager del i, og til sidst tager stofferne overhånd. Nick kæmper igennem bogen med en kold og kynisk side af sig selv. Det er en kamp, han kun kan vinde, hvis han bliver klogere på, hvem han selv er.

Bogen er på mange måder vellykket. Det er en vanskelig opgave at beskrive Indiens mange særheder og landets diametrale modsætning til Vesten. Men det lykkes for Leis at give et troværdigt og helstøbt billede af Indien. Kompositionen er til tider lidt træg, og kapitlerne minder meget om hinanden i en stor del af bogen: Nick oplever en mærkelig ting, og en ”bedrevidende” og mere erfaren rejsende forklarer Nick om indiske vaner og livsstil. Men stivheden bliver opvejet af det sprælske sprog: Bogen er spækket med slang og hurtige replikker, der både gør det sjovt og underholdene.

I bund og grund er der tale om en moderne dannelsesroman. Nick oplever, hvordan rejsen ændrer ham på det mentale plan, og tilværelsen derhjemme fremstår forstokket og kedelig. De mange stoffer giver også grobund for nogle filosofiske og psykologiske diskussioner mellem romanens figurer. Det er dog på ingen måde en tung bog at komme igennem, og det er bestemt en anbefalelsesværdig bog, som mange unge vil både more sig over og lære noget af. Hvem ved, måske får de ligefrem lyst til at rejse til Indien?

Patrick Leis
336
16. november 2005