Bogen fører os igennem forskellige former for senfølger, man kan få efter at have været udsat for seksuelle overgreb som barn eller ung, og hvorledes det kan komme til udtryk og reaktionsmønstret hos de, der har været udsat for overgrebene.

Det beskrives på fineste vis, hvordan vi som professionelle skal være opmærksomme på dette i mødet med andre mennesker og i særdeleshed dem, som er i systemets søgelys. Ofte føler de sig ikke mødt, og ofte bliver de fejldiagnosticeret. Dette gør, at vi ikke altid får hjulpet mennesker, som har været udsat for overgreb, de oplever sig igen ikke mødt, og i værste fald føler de sig udsat for endnu et overgreb.

Senfølger efter seksuelle overgreb er inddelt i afsnit med beskrivelser af følgerne, hvordan de kan komme til udtryk, behandlingsformer, hvordan vi som professionelle kan arbejde med og hjælpe personer med senfølger gennem livet, og sidst men ikke mindst er boget krydret med historier fra det virkelige liv fra mennesker, som har været udsat for overgreb, men også mennesker, som dagligt kæmper en brav kamp for at leve livet og finde frem til en forståelse af sig selv, men også en forståelse fra omverden og et system, som ikke altid er så forstående.

Bogen er let at læse, og man bør som professionel behandler, socialarbejder, leder og politiker læse denne bog, da den er med til at give en super fin vinkel på systemet og hjælpemulighederne til disse mennesker. Samtidig gav den mig en øjenåbner for arbejdet og andre måder at møde mennesker, som har været udsat for overgreb, så derved har bogen bidraget til en vigtig viden for mig i mit professionelle virke fremover. Tak for det.

Frydenlund
Kirsten Trans
130