ANETTE JAHN

Historiefortæller og antropolog

Send en uforpligtende forespørgsel

Vi svarer inden for 24 timer
Vil I styrke historiefortællingen i jeres børnehus og skabe læringsmiljøer, hvor børn bliver medskabere? Så skal I selv i gang med at fortælle, og det kan i lære af oplægsholder Anette Jahn.

Da H.C. Andersen var barn, fortalte hans farmor ham folkeeventyr, hans far spillede dem for ham som dukketeater, og hvis det ikke var nok, gik han til fattiggården. Fattiglemmerne kunne nemlig fortælle. Og fordi han fik så mange historier ind som barn, kunne der komme så vidunderlige eventyr ud af ham som voksen.

Oplægsholder Anette Jahn er historiefortæller fra Måle Fortælleteater. Hun turnerer med fortælleteater for børn og voksne. Anette er endvidere den i landet, som har undervist flest pædagoger i fortælling.

Undervisningen foregår i en tryg og humoristisk atmosfære, hvor både begynderen og den øvede kan få udbytte af øvelserne. Der er ingen foredrag, alt er erfaringsbaseret læring. Selvom Anette har en universitetsuddannelse som antropolog, er det ikke hendes erfaring, at kursister får ret meget ud af at høre om, hvad nogle kloge hoveder har tænkt. Hun tror langt mere, at folk selv skal mærke og erfare og derigennem blive motiverede til at arbejde videre.

Anette udgav en fagbog til pædagoger i 2018: "Eventyrværksted. Lær at fortælle kreativt til børn". 

Foredrag

Send forespørgsel

1. WORKSHOP OM EVENTYRFORTÆLLING

Personaledag om eventyrfortælling, hvor vi arbejder på at turde slippe bogen og fortælle. Om hvordan vi kan involvere børnene med stemme og krop undervejs, så de bliver aktive med-skabere af eventyret. Deltagerne vælger at arbejde med hver sit eventyr, og det kræver ikke yderligere planlægning i huset bagefter. Personaledagen fungerer også som teambuilding i en tryg og humoristisk atmosfære. Kan vare mellem 3-7 timer.

Send forespørgsel

2. WORKSHOP OM EVENTYRVÆRKSTED FOR HELE HUSET

Personaledag om eventyrværksted, hvor vi skaber ideer til et 3-ugers eventyrprojekt ud fra et enkelt eventyr, som hele huset vil arbejde med, og hvor samtlige temaer fra lærerplanen involveres i læringsmiljøet. Det kræver, at huset på forhånd har reserveret tre uger til et eventyrprojekt.

Forløbet indledes med en personaledag på 6 timer, og efter jeres eget eventyrprojekt får I besøg på et personalemøde på 3 timer. Her samler vi op på erfaringerne sammen og kigger fremad: Hvilke læringsmiljøer fik vi skabt sammen med børnene? Og hvordan kan institutionen blive mere fortællende i fremtiden?

 

Pædagog Henrik Albrechtsen fra Strandhuset i Hvidovre sagde efter deres eventyrværksted:

"Det fede ved vores eventyrprojekt har været, at hele huset, både vuggestuen og børnehaven, har været involveret. I tre uger har alle voksne budt ind med aktiviteter ud fra eventyret om Fyrtøjet, og alle børn i alle aldre har haft så meget at være fælles om. Det har virkelig været tre sjove uger!.

Kollegaen Malene Louise Meldgaard supplerede: "Ja, det blev simpelthen så lystbetonet det her, fordi alle kolleger bare bød ind med alle mulige ideer, som de selv havde lyst til at arbejde med. Selv køkkenpersonalet har været oppe at køre og deltaget med mad fra eventyret. Det har været så sjovt at gå på arbejde de sidste tre uger".

Henrik uddyber: Og vi har skabt et betydningsfuldt materiale at være fælles om. Børnene har alle lært at gentage de samme centrale sætninger fra eventyret, de samme morsomme lyde og bevægelser og de samme remser. Ude på legepladsen har vi kunnet høre, hvordan børnene har leget med det, og det har været muligt også for de børn, som ellers har svært ved at gøre sig sprogligt gældende. Vi kan slet ikke blive færdige med at beskrive, hvordan samtlige pædagogiske læreplanstemaer har været i spil i det her eventyrprojekt, og hvordan vi har arbejdet med inklusion på højt plan".

Det må siges at være tankevækkende, at noget som er så fagligt samtidigt kan sprede så megen arbejdsglæde og motivation. Hvis I booker det som et sammenhængende forløb, har I mulighed at udvide pakken med en fortælleforestilling for børnene i huset samt et fortællende oplæg på et forudgående forældremøde om hvad fortælling kan bruges til pædagogisk. Begge dele vil varme op til projektperioden.

Send forespørgsel

3. WORKSHOP OM SELV AT SKABE KORTE FORTÆLLINGER FOR BØRN

Personaledag, hvor I selv skaber et par korte fortællinger, som er lige klar til børnene dagen efter. Vi bygger det langsomt op og hjælper hinanden med at digte, så vi ikke bagefter helt ved, hvem der fandt på hvad. Så ingen går hjem uden et par fortællinger i ærmet. Alle skal medbringe 3 fortælle-rekvisitter. Det kan være noget legetøj fra du var barn eller fra dine egne børn. Det kan være noget, du har fundet i skoven eller på stranden. Noget fra din mormors syæske eller din farfars værktøjsæske eller fra dine forældres loft. Hvad som helst.

Varighed: 5-6 timer.

Send forespørgsel

4. WORKSHOP OM LEVENDE HØJTLÆSNING

Dette er for dem, som ikke er klar til at slippe bogen endnu, men som gerne vil blive bedre til at læse højt. Hvordan læser jeg mere levende? Hvordan får jeg børnene til at se billederne for sig? Hvordan får jeg børnene til at mærke historiens følelser? Alle medbringer en billedbog.

Oplæg med øvelser, varighed: 3 timer.