OLE HENRIK HANSEN

Børneforsker og professor i småbørnspædagogik

Send en uforpligtende forespørgsel

Vi svarer inden for 24 timer
Ole Henrik Hansen er professor i småbørnspædagogik med en baggrund som socialpædagog og institutionsleder. Hans forskning fokuserer på de yngste børns trivsel og udvikling i dagtilbud, forældreskab i velfærdssamfundet og pædagogers professionelle kompetencer. Med en omfattende international profil har Ole bidraget til forskningssamarbejder i Norden, Europa og globalt, og han er en anerkendt stemme i debatten om børns velfærd. Hans arbejde har fokus på børns trivsel, relationer og pædagogisk kvalitet i dagtilbud.

Vil I høre skarpe og forskningsbaserede foredrag om de yngste børns trivsel og udvikling? Professor Ole Henrik Hansen udfordrer konventionel tænkning om dagtilbud og giver indsigt i:

  • Børns behov: Hvordan skaber vi optimale læringsmiljøer for de 0-3-årige?
  • Pædagogers rolle: Hvilke kompetencer er afgørende for at understøtte børns udvikling?
  • Fremtidens dagtilbud: Kvalitet, bæredygtighed og innovation i pædagogisk praksis.
  • Forældres valg: Hjemmepasning vs. dagtilbud - forståelse for forskellige familiemønstre.

Ole Henrik Hansen giver konkrete redskaber og inspiration til at skabe et trygt og udviklende miljø for alle børn.

Han er forfatter til en række bøger og artikler om børnelivet senest bogen Børnelivet i velfærdsstatens hænder, og bidrag til antologien Pædagogiske tænkere, hvor Ole skriver om Daniel Stern, og antologien Pædagogik med kærlighed.

Foredrag

Send forespørgsel

De yngste i centrum: Pædagogiske perspektiver på 0-3-årige i dagtilbud

  • Introduktion til nordisk forskning om dagtilbudskultur.
  • Fokus på børns behov og udvikling i de første leveår.
  • Diskussion af forskellige pædagogiske tilgange til de 0-3 årige.
  • Betydningen af tilknytning og tryghed for de yngste børn i dagtilbud.
  • Praktiske eksempler på pædagogisk arbejde med de 0-3-årige.
  • Refleksion over egen praksis og muligheder for forbedring.
Send forespørgsel

Trivsel, leg og læring: Børns udvikling i dagtilbud

  • Hvordan skaber vi et dagtilbud, der fremmer børns trivsel, læring og udvikling?
  • Sammenhæng mellem leg, læring og social udvikling.
  • Børnefællesskaber og betydningen af relationer.
  • Pædagogens rolle i at understøtte børns udvikling.
  • Inklusion og differentiering i dagtilbud.
Send forespørgsel

Den professionelle pædagog: Faglighed og kompetencer i et moderne dagtilbud

  • Pædagogens rolle og ansvar i dagtilbud.
  • Kernekompetencer hos en professionel pædagog.
  • Didaktik og pædagogisk planlægning.
  • Samarbejde med forældre og kollegaer.
  • Refleksion over egen praksis og professionel udvikling.

 

Send forespørgsel

Fremtidens dagtilbud: Kvalitet, bæredygtighed og innovation

  • Hvad er et kvalitetsdagtilbud?
  • Bæredygtighed i dagtilbud økologi, miljø og social ansvarlighed.
  • Innovation og nytænkning i pædagogisk praksis.
  • Ledelse og organisering af et bæredygtigt dagtilbud.
  • Inspiration til at skabe et fremtidssikret dagtilbud.
Send forespørgsel

Hjemmepasning vs. dagtilbud: Forståelse for forældres valg

  • Præsentation af forskning om hjemmeforældres motiver.
  • Økonomiske, sociale og pædagogiske overvejelser.
  • Fordele og ulemper ved hjemmepasning og dagtilbud.
  • Dialog og samarbejde mellem dagtilbud og hjemmeforældre.
  • Refleksion over dagtilbuddets rolle i et samfund med forskellige familiemønstre.
Send forespørgsel

Omsorg, læring og opdragelse: En sammenflettet trio

  • Definition og forståelse af omsorg, læring og opdragelse.
  • Omsorg som fundament for læring og udvikling.
  • Læring i et omsorgsfuldt miljø.
  • Opdragelsens rolle i at skabe rammer og retningslinjer.
  • Samspil og balance mellem omsorg, læring og opdragelse.
  • Praktiske eksempler fra pædagogisk praksis.
  • (Eventuelt) forskellige teoretiske perspektiver, kulturelle faktorer og etiske dilemmaer.
-->