OLE HENRIK HANSEN
Børneforsker og professor i småbørnspædagogik
OLE HENRIK HANSEN
Børneforsker og professor i småbørnspædagogik
Send en uforpligtende forespørgsel
Vil I høre skarpe og forskningsbaserede foredrag om de yngste børns trivsel og udvikling? Professor Ole Henrik Hansen udfordrer konventionel tænkning om dagtilbud og giver indsigt i:
- Børns behov: Hvordan skaber vi optimale læringsmiljøer for de 0-3-årige?
- Pædagogers rolle: Hvilke kompetencer er afgørende for at understøtte børns udvikling?
- Fremtidens dagtilbud: Kvalitet, bæredygtighed og innovation i pædagogisk praksis.
- Forældres valg: Hjemmepasning vs. dagtilbud - forståelse for forskellige familiemønstre.
Ole Henrik Hansen giver konkrete redskaber og inspiration til at skabe et trygt og udviklende miljø for alle børn.
Han er forfatter til en række bøger og artikler om børnelivet senest bogen Børnelivet i velfærdsstatens hænder, og bidrag til antologien Pædagogiske tænkere, hvor Ole skriver om Daniel Stern, og antologien Pædagogik med kærlighed.
Foredrag
De yngste i centrum: Pædagogiske perspektiver på 0-3-årige i dagtilbud
- Introduktion til nordisk forskning om dagtilbudskultur.
- Fokus på børns behov og udvikling i de første leveår.
- Diskussion af forskellige pædagogiske tilgange til de 0-3 årige.
- Betydningen af tilknytning og tryghed for de yngste børn i dagtilbud.
- Praktiske eksempler på pædagogisk arbejde med de 0-3-årige.
- Refleksion over egen praksis og muligheder for forbedring.
Trivsel, leg og læring: Børns udvikling i dagtilbud
- Hvordan skaber vi et dagtilbud, der fremmer børns trivsel, læring og udvikling?
- Sammenhæng mellem leg, læring og social udvikling.
- Børnefællesskaber og betydningen af relationer.
- Pædagogens rolle i at understøtte børns udvikling.
- Inklusion og differentiering i dagtilbud.
Den professionelle pædagog: Faglighed og kompetencer i et moderne dagtilbud
- Pædagogens rolle og ansvar i dagtilbud.
- Kernekompetencer hos en professionel pædagog.
- Didaktik og pædagogisk planlægning.
- Samarbejde med forældre og kollegaer.
- Refleksion over egen praksis og professionel udvikling.
Fremtidens dagtilbud: Kvalitet, bæredygtighed og innovation
- Hvad er et kvalitetsdagtilbud?
- Bæredygtighed i dagtilbud økologi, miljø og social ansvarlighed.
- Innovation og nytænkning i pædagogisk praksis.
- Ledelse og organisering af et bæredygtigt dagtilbud.
- Inspiration til at skabe et fremtidssikret dagtilbud.
Hjemmepasning vs. dagtilbud: Forståelse for forældres valg
- Præsentation af forskning om hjemmeforældres motiver.
- Økonomiske, sociale og pædagogiske overvejelser.
- Fordele og ulemper ved hjemmepasning og dagtilbud.
- Dialog og samarbejde mellem dagtilbud og hjemmeforældre.
- Refleksion over dagtilbuddets rolle i et samfund med forskellige familiemønstre.
Omsorg, læring og opdragelse: En sammenflettet trio
- Definition og forståelse af omsorg, læring og opdragelse.
- Omsorg som fundament for læring og udvikling.
- Læring i et omsorgsfuldt miljø.
- Opdragelsens rolle i at skabe rammer og retningslinjer.
- Samspil og balance mellem omsorg, læring og opdragelse.
- Praktiske eksempler fra pædagogisk praksis.
- (Eventuelt) forskellige teoretiske perspektiver, kulturelle faktorer og etiske dilemmaer.