TANJA LYKKE

Cand. Mag i læring og forandringsprocesser. Forfatter til Pi-bøgerne
Tanja Lykke er passioneret omkring overgangsarbejdet fra børnehave til SFO og skole. Hun har en systemisk tilgang til overgangsarbejdet og præsenterer både et organisatorisk læringsperspektiv, samt et forældre- og et børneperspektiv for at give børn den bedst mulige afslutning på børnehavelivet og start på skolelivet. Tanja er forfatter til Pi-bøgerne. Tre hjertevarme billedbøger til om overgangen fra børnehave til SFO og skole.

Tanja har en Cand. Mag i læring og forandringsprocesser og mange års erfaring som projektleder og grafisk facilitator.

Foredrag

Send forespørgsel

Dialogisk højtlæsning af en Pi-bog

For børn i alderen 5-7 år.

Kære børn. Har I lyst til at møde Pi og høre hendes stemme?

Forfatter Tanja Lykke inviterer børn til en magisk højtoplæsning om Pi og den følelsesmæssige rutsjebanetur, hun oplever, når hun siger farvel til børnehaven og goddag til SFO og skole.

Tanja læser op af den bog, der er aktuel for børnegruppen:

  • For børn i storegruppen i børnehaven er Pi tager tilløb til SFO og skole den rette bog.
  • Pi tager et kvantespring er for børn i tidlig SFO.
  • Den tredje bog, Pi tager skolen på sig, er for børn i børnehaveklassen, der er ved at lære, hvad skolen er for en størrelse.

Tanja har givet Pi en stemme, så andre børn kan stemme i. Derfor må børnene gerne afbryde, kommentere og fortælle deres oplevelse undervejs. De inviteres til at sætte ord på alt det de selv oplever både det sjove, det dumme og alt det, der er anderledes i overgangen fra børnehave til SFO og skole.

Efter højtlæsningen inviteres børnene til at deltage i kreative aktiviteter, hvor de kan tegne og male deres oplevelse af den store forandring. Vi slutter af med at dele de tegninger, der gerne vil deles.

Muligt tilkøb: En male- og aktivitetsbog til alle deltagende børn

1,5 times varighed.

Send forespørgsel

Forældreforedrag

For forældre til kommende skolebørn. Da Tanjas dreng var i fuld tilløb til tidlig SFO og skole, havde hun store forventninger til de nye udfordringer, der ventede ham. Det var tydeligt, at han var den store i børnehaven, og fra hendes perspektiv kunne han ikke lære mere der. Hun tænkte, at der ventede ham en vild læringskurve, så snart han tog springet fra børnehaven til tidlig SFO.

Men så skete der det, at hun blev ansat som leder på et projekt i Ishøj Kommune. I projektet arbejder de for at skabe en sammenhængende overgang fra børnehave til tidlig SFO og skole i et skoledistrikt. Da hun mødte ind på jobbet 1. dag, lå der en bog og ventede på hende. Den handlede om de børnetemaer, der er på spil i overgangen, og ikke mindst de forskellige faser, som et barn gennemlever. Og midt i læsningen fik hun en brat opvågning. I stedet for en stejl læringskurve kunne hun forvente et læringstab. Det kan nok være, at hun slog øjnene op. Tankerne kørte rundt i hovedet på hende. Gik hun rundt med virkelighedsfjerne forventninger til sit barns kommende fremtid? Det gjorde ondt langt ind i hendes moderhjerte. I det sekund vidste hun, at hun måtte give al sin viden videre, så andre forældre ikke laver samme fejl som hende.

Foredraget er fyldt med personlige anekdoter samt et teoretisk, et forældre- og et børneperspektiv på de 11 faser, som børn gennemlever i overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole.

Alle forældre får Drømmeskolestarten en forældreguide med hjem.

1,5 times varighed. Oplæg 45 minutter + pause + 30 minutter til spørgsmål og dialog.

Send forespørgsel

Vi sætter overgangsarbejdet under lup

For det tværinstitutionelle fagpersonale

Måske du kan genkende nogle af disse udsagn?

"Det plejer at gå godt, så det gør det nok også i år."

"Det har altid været svært med overgangsarbejdet."

"Vi er to forskellige kulturer med hver sin lovgivning."

"Vi ved det godt, men ingen tager initiativet."

Helt forståeligt! Det kan være grænseoverskridende at tage telefonen og ringe til kollegaen på den anden matrikel og aftale et møde, hvis du ikke rigtig kender personen. Også selvom din leder/chef har sagt, "den klarer du lige."

Du er langt fra alene og der er helt sikkert noget at gøre. Det er muligt at skabe et fantastisk tværinstitutionelt samarbejde, der tager jeres overgangsarbejdet til et nyt niveau. Samarbejde er ikke raketvidenskab.

Invitere dine kollager til en faglig drøftelse af hvilken opgave, der ligger i at skabe en sammenhængende overgang fra børnehave til tidlig SFO og skole. Med afsæt i Andy Højholdts perspektiv på det tværinstitutionelle samarbejde som en overlevering, sætter vi overgangsarbejdet under lup. Tanja Lykke designer en proces, der går på to ben - vi arbejder med at skabe tillid og teamfølelse i det tværprofessionelle samarbejde, mens vi arbejder med praksisnære initiativer i overgangsarbejdet. Tanja Lykke inviterer både ledere og fagpersonale ind i et fælles, aktivt refleksionsrum, hvor vi bliver tydelige på jeres definition af distancen og skiftezonen i jeres overgangsarbejde.

En endagsworkshop med oplæg, aktive refleksionsøvelser og samskabelsesprocesser.

Bogen er igen propfyldt med følelse, de er store, der er mange af dem, men det positive er at Pi taler om dem. Det kan hjælpe den nye skolestarter med at få sat ord på nogle af de ting som er svære."
Dorthe Bøttger, boganmeldelse af Pi tager et kvantespring
Bøgerne inspirerer til gode og relevante samtaler for bade forældre og fagpersonale I børnehave, SFO og skole."
Inge Schoug Larsen, Cand. Psych og ekspert i overgangsarbejdet
Pi har vigtige følelser, og hun har igen rigtig mange af dem, alt fra glæde til sorg. Glæden over at være en stor pige og gå i skolen, og sorgen over at det ikke er som børnehaven."
Dorthe Bøttger, boganmeldelse af Pi tager skolen på sig
-->