TANJA LYKKE
Holistisk perspektiv på overgangsarbejdet. Forfatter til Pi-bøgerne.
TANJA LYKKE
Holistisk perspektiv på overgangsarbejdet. Forfatter til Pi-bøgerne.
Send en uforpligtende forespørgsel
Tanja har en Cand. Mag i læring og forandringsprocesser og mange års erfaring som projektleder og grafisk facilitator.
Børnelitteratur om overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole
"Et helstøbt materiale til pædagogers arbejde med overgange." Af Trine Vinther Larsen i Børn og Unge 6/2024
Pi-bøgerne er 3 hjertevarme billedbøger om overgangen fra børnehave til SFO og skole. Historien handler om Pi og hele den følelsesmæssige rutschebanetur, som hun oplever, når hun skal sige farvel til børnehaven og goddag til SFO og skole.
Bøgerne rammer plet. Jonas, Mellemformvejleder, Halsnæs Kommune
Jeg har lavet bøgerne, fordi det var de bøger, som jeg selv manglede, da min dreng, Emil stod overfor sin hidtil største forandring i sit liv. Han skulle tage afsked med børnehaven og hans yndlingsvoksen, fordi tiden var kommet til, at han skulle starte i forårs SFO. For ham var forårs SFO'en en stor, ukendt verden med nye voksne, nye regler og nye omgivelser.
3-i-1 Børnebøger
Lærerige højtlæsningsbøger: For det første er bøgerne lærerig børnelitteratur. Da fortællingen har fokus på Pis tanker og følelse kan bøgerne hjælpe børn til at sætte ord på alt det de oplever - det sjove, det dumme og alt det der er anderledes, når de siger farvel til børnehaven og goddag til SFO og skole.
Teori i børnehøje: For det andet er Pi-bøgerne teoribøger i børnehøjde. Hver af de tre bøger præsenterer et børneperspektiv på de faser, som et barn oplever i overgangen fra børnehaven til tidlig SFO og skole: forberedelses-, seperations- og integrationsfasen, samt begreber som læringstab og sense of belonging. Dermed kan bøgerne understøtte det tværprofessionelle personale i deres arbejde med at skabe sammenhængende overgange fra børnehave til tidlig SFO og skole.
Pædagogisk materiale: Sidst men ikke mindst kan bøgerne fungere som et pædagogisk materiale i overgangsarbejdet. Fortælling om Pi og hendes oplevelse af overgangen kan fungere som et overgangsobjekt, da de tre bøger foregår i hver sin læringsarena - hhv. børnehaven, tidlig SFO og børnehaveklassen. Bøgerne kan anvendes som et gennemgående materiale, der giver børnene en følelse af genkendelighed og sammenhæng i overgangene.
Pi-bøgerne er mit hjerteprojekt og håber, at de kan være med til at hjælpe mange andre børn med at sætte ord på de ting, som de oplever i overgangen fra børnehave til SFO og skole. Både det sjove, det dumme og alt det der er anderledes.
Foredrag
Inspirationsforedrag om personalesamarbejdet i overgange
Har du nogensinde tænkt på overgangssamarbejdet som en skiftezonen? Som en stafet, hvor overleveringen af børnegruppen kræver et ekstra godt samarbejde? Hvis overgangssamarbejdet er et stafetløb, hvad skal der så ske i skiftezonen?
I inspirationsforedraget præsenterer jeg et nyt perspektiv på overgangssamarbejdet. Med udgangspunkt i Andy Højholdts perspektiv og på det tværinstitutionelle/tværfaglige samarbejde, som en overlevering, stiller jeg spørgsmålet, hvad skal der ske i skiftezonen?
Gennem humor og engagerende eksempler tager jeg jer med på en rejse, der stiller spørgsmål ved begreberne distancen og skiftezonen og undersøger, hvordan I kan skabe en sammenhængende overgang for børnene. Hvordan kan I give stafetten videre og sikre, at hvert barn er godt rustet til den nye begyndelse?
I vil gå fra foredraget med konkrete idéer til, hvordan I kan definere jeres egen overgang og styrke jeres samarbejde på tværs af institutionerne.
Bliv inspireret til at se jeres rolle i overgangsarbejdet på en ny måde og få samtidig et smil med på vejen!
(OBS: foredraget kan designes til både at handle om overgangen fra børnehave til SFO, fra SFO til BH.kl., fra børnehave til skole, fra bh.kl til 1. klasse.)
Varighed: fra en time til en endagsworkshop
Forældreforedrag til kommende skoleforældre
Ønsker du at klæde din forældregruppe endnu bedre på, inden deres børn forlader børnehaven? Så kan et forældreforedrag om overgangstemaer give både nyttig viden og et smil på læben.
Da min dreng var i fuld tilløb til SFO og skole, havde jeg store forventninger til de nye udfordringer, der ventede ham. Det var tydeligt, at han var den store i børnehaven, og fra mit perspektiv kunne han ikke lære mere der. Jeg tænkte, at der ventede ham en vild læringskurve, så snart han tog springet fra børnehaven til SFO.
Men så skete, der det, at jeg blev ansat som leder på et projekt i Ishøj Kommune. I projektet arbejdede vi for at skabe en sammenhængende overgang fra børnehave til SFO og skole i et skoledistrikt. Da jeg mødte ind på jobbet 1. dag, lå der en bog og ventede på mig. Den handlede om overgangspædagogik og de børnetemaer, der er på spil i overgangen. Og midt i læsningen fik jeg en brat opvågning. I stedet for en stejl læringskurve kunne jeg forvente et læringstab. Det kan nok være, at jeg slog øjnene op. Tankerne kørte rundt i hovedet på mig. Gik jeg rundt med virkelighedsfjerne forventninger til mit barn kommende fremtid? Det gjorde ondt langt ind i mit moderhjerte. I det sekund vidst jeg, at jeg måtte give al min viden videre, så andre forældre ikke laver samme fejl.
Foredraget er fyldt med personlige anekdoter samt et teoretisk, et forældre- og et børneperspektiv på de 11 faser, som børn gennemlever i overgangen fra børnehave til SFO og skole.
Alle forældre får Drømmeskolestarten en forældreguide med hjem.
1,5 times varighed. Oplæg 45 minutter + pause + 30 minutter til spørgsmål og dialog.
Dialogisk højtlæsning af en Pi-bog (børnelitteratur om overgangen fra børnehave til SFO og skole)
For børn i alderen 5-7 år.
Jeg inviterer børn til en magisk højtoplæsning om Pi og den følelsesmæssige rutsjebanetur, hun oplever, når hun siger farvel til børnehaven og goddag til SFO og skole.
Jeg læser op af den bog, der er aktuel for børnegruppen:
- For børn i storegruppen i børnehaven er Pi tager tilløb til SFO og skole den rette bog.
- Pi tager et kvantespring er for børn i tidlig SFO.
- Den tredje bog, Pi tager skolen på sig, er for børn i børnehaveklassen, der er ved at lære, hvad skolen er for en størrelse.
Jeg har givet Pi en stemme, så andre børn kan stemme i. Derfor må børnene gerne afbryde, kommentere og fortælle deres oplevelse undervejs. De inviteres til at sætte ord på alt det de selv oplever både det sjove, det dumme og alt det, der er anderledes i overgangen fra børnehave til SFO og skole.
Efter højtlæsningen inviteres børnene til at udfolde deres kreativitet i det understøttende materiale. De inviteres til at tegne og male deres oplevelse af den store forandring. Vi slutter af med at dele de tegninger, der gerne vil deles.
Muligt tilkøb: En male- og aktivitetsbog til alle deltagende børn
1,5 times varighed
OBS du kan søge om midler til et forfatterbesøg her:https://www.kunst.dk/for-ansoegere/soeg-tilskud/levende-litteraturmoeder-for-boern-og-unge.