12 julehistorier med klassiske og nyere karakterer fra Disney-film. Der er ofte noget, som truer julen: Som regel er det mangel på julegaver, eller at man frygter ikke at nå det hele inden den store aften. Den pointe står i kontrast til, hvad mange af karaktererne fortæller om julen. Som et af menneskerne siger, mens WALL∙Es veninde EVA hører det: ”Vi må ikke glemme, at julen ikke handler om ting. Det er kun, hvad Buy-n-Large vil have os til at tro. Det handler om at give, og ikke kun gaver. Det handler om at vise sine venner og familie, at man holder af dem.”

De forskellige historier klæder hinanden fint. Den Disneyske jul er ens, uanset om den foregår i Eventyrland, på Ønskeøen, i Andeby, i London eller i fremtiden. Hovedpersonerne har til opgave at sørge for, at der bliver jul. Gaver skal skaffes, pakkes ind eller bringes ud, og så skal der pyntes juletræer og stuer. Katten Figaro får næsten ødelagt glæden, fordi den i skuffelse over ikke at finde en gave til sig selv under sengen raserer Gepetto og Pinocchios stue. Men så træder Jesper Fårekylling til som den dårlige samvittighed og får Figaro på andre tanker.

Som regel kræver historierne ikke, at man kender det univers, som de foregår i. De fleste børn kender nok lidt til filmene, og ellers er det ret hurtigt at acceptere, at der er talende dyr i nogle af historierne og selvstændigt handlende biler i andre. Disneys indflydelse på populærkulturen er så stor, at de kan tillade sig det.

Lige med Jul i Monstropolis skal man dog kende præmissen om, at Sulley og Mike fra Monsters laver strøm ud af børns latter. Der er nemlig ikke strøm nok til både juletræer og lyskæder. Og fabrikken er lukket i helligdagene. Ved hjælp af (endnu) et par ubegavede monstre lykkes det at redde julen.

Den samme antydning af reference til problemer i nutidens verden er der også i Bumle redder julen, hvor brændstoftyve har taget Julebilens rensdyr-snescootere for at tappe dem for flyvebrændstof. Deres mål er både at vinde over Lynet på racerbanen og at stoppe julen. Ved hjælp af et hjemmelavet, plantebaseret brændstof tager Bumle og Lynet til Nordpolen, hvor de møder Julebilen i egen person(!), og Bumle ender med at få lov at hjælpe med gaveuddelingen. Glædelig jul og båt nytår, alle sammen!

Med den store variation er der noget for de fleste. Hver læser kan have sin favorit-karakter og sin favorit-historie. Det meste er ufarlig underholdning, som ikke udfordrer verdensforståelsen eller værdierne hos børnene, men hvis man husker at supplere 5 minutter i jul med andre typer af litteratur i dagtilbud og skoler, så er det en god lejlighed til at få kendte karakterer sat ind i en jule-sammenhæng.

196
9. december 2019

-->