Klokken runger, tolv gange: GONG! Et tog gør holdt ved en mørk perron.

Forlaget Carlsen har udgivet en sjælden set billedbog med rimet tekst og et væld af lækre fantasifulde illustrationer.

Monsterekspressen er et tog hvor alle passagerer enten er monstre, hekse, genfærd, bøhmænd eller
helt andre gyselige men samtidig ret festlige skabninger.

”Vil du virkelig med? Er du rigtig klog? Lad vær’! Det er nemlig et spøgelses-tog. Det afgår ved midnat, når månen står op, og tårnuglen tuder fra tårnets top. Så kører det over den sovende jord med masser af genfærd og monstre om bord”

Forfatteren Peter Gotthardt, der i 1948 debuterede med eventyrbogen ‘Finn og hans mænd og den røde heks’, fortæller, at når han skal lave gys for mindre børn, så prøver han at finde den rette balance mellem uhygge og humor. Monsterekspressen er et klart eksempel på, at den rette balance er fundet ”Her er der hekse, som gnægger ondt, en ridder, der vandre hovedløst rundt, monstre med hugtænder, pigge og hale, dæmoner, der hyler og skriger som gale, en bøhmand, der gemmer sig godt i et hjørne, og bidske varulve, store som bjørne.”

Bogen, der nærmest minder om et rent fatamorgana af fantasi og eventyrlig fiktion, beskriver verdens uhyggeligste tog, der hver nat præcist når klokken slår tolv, begynder sit togt gennem landet. ”Nu standser toget, ved næste by. En mand kommer gående, nok så kry. Hvad er det nu? Han stiger på toget! Den stakkels mand må ha’ knald i låget!" Manden, der har nok så meget knald i låget, er spøgelses-jægeren Charlie, der medbringer sin egen helt fantastiske spøgelsesfanger.

Charlies mission er oprydning blandt togets vanvittige passagerer, de sære skeletter og grimme genfærd. Pludselig møder spøgelses-jægeren sin ”overmand”, den blege dame. "Den blege dame smiler til Charlie og hvisker forførende: ”Hej, skat! Skal vi to ha´ noget kørende?” Hun sukker hans navn. Han bliver svimmel og ør. Så ta’r hun hans hånd. Han er lige straks mør. Hun spinder så blidt som en kælen mis, og så er han solgt til stanglakrids!"

Bogen med sit særdeles læsevenlige format (35 gange 25 cm) henvender sig til målgruppen af individer, der elsker gys, uhygge og humor i en skøn sammenblanding. Det kunne være et barn på 3 år, der samtidig med fars eller mors oplæsning kan pege på de flotte illustrationer, der giver associationer til de fantasier, der helt af sig selv popper frem. Det kunne være fortælletimen i børnehaveklassen, hvor der måske samtidig leges med rim og remser, eller det kunne nemt være bogens anmelder der med stor begejstring læser højt af billedrimbogens gysende indhold for sin halvvoksne søn. For kan man modsige sig en herlig billedbog, en fortælling krydret med alskens gys og humor hvor underholdningsværdien er meget høj?

Med denne grumme historie fortalt på versefødder, kan det nemt ende med, at man som læser fordyber og indlever sig i så stor udstrækning, at man fatter sympati for monstrene i deres flugt fra den væmmelige spøgelsesjæger, der i sin kuffert har et apparat med håndtag og slanger.

Absolut en bog med et fantastisk indhold. "Efter en times tid i en forunderlig verden, ja så er det slut med spøgelsestoget, og genfærd og monstre må stoppe showet. De vinker farvel nu, tæppet går ned, og hvor de bli’r af, er der ingen, der ved."

Peter Gotthardt. Illustrationer: Niels Roland
28
Arne Mielcke