Hvis du ønsker at vide mere om Rasmus Klump, om avisstriben og ikke mindst om folkene bag, så har du med Bogen om Rasmus Klumpmulighed for at få din lyst styret. Uden at fortabe sig i unødvendige detaljer deler Ole Damgaard sin store viden med læseren. Bogen er nu udkommet i 3. udgave. Siden førsteudgaven i 2011 er layoutet blevet mere tidssvarende. Bogen om Rasmus Klump egner sig nu også til den unge læser, som vil vide mere om sin barndoms læsning.

Det er ikke en gennemgang af de kendte (og mindre kendte) striber med den glade bjørn og hans venner. Til gengæld får vi meget at vide om parret Vilhelm og Carla Hansen, som skabte serien. Om hvad især Vilhelm Hansen lavede, inden han skabte sin figur, da Jørgen Clevins Strudsen Rasmus skulle have en afløser. Om hvor inspirationen til alle de sjove bipersoner i det klumpske univers kommer fra. Og naturligvis også om, hvorfor Rasmus Klump stoppede for senere at blive taget op i andre formater: Pixibøger, som film, som restaurant mm.

Sidste del af Bogen om Rasmus Klump er en spændende gennemgang af de mere tekniske sider af at producere illustrationer til aviser. Måske er denne anmelder forudindtaget qua sin fortid som typograf, men det er ikke uvæsentligt at forstå den tid, Rasmus Klump blev skabt i. En tid uden den lette adgang til at mangfoldiggøre serier, uanset om det er på papir eller på nettet. Her falder den yngre læser nok fra, men det er vel også ok.

Det store billedmateriale er fordelt, så alle opslag er illustrerede enten med fotos eller med tegninger. Billederne i sig selv er underholdende og informative. F.eks. den sidste stribe med Jørgen Clevins Rasmus, hvor Vilhelm Hansens Rasmus ses. Man kunne godt ønske sig, at illustrationerne var i farver, hvis originalerne også var det, men det er naturligvis med til at holde prisen nede at trykke Bogen om Rasmus Klump i sort/hvid.
Damgaard
Ole Damgaard
53