Leopold er med sin mor ude at købe ny trøje, da de møder Svein Pölse. Leopolds får "et sug i maven, han hjerte snørede sig sammen og han blev helt varm om ørerne." Han er simpelthen blevet jaloux, og hans jalousi får frit spil, da Svein Pölse besøger dem derhjemme. Det får dog ikke den virkning, som Leopold havde planlagt.

De mange forberedelser med pruttepude, rådne æg og salt i kagen fører blot de to voksne grise tættere på hinanden. En tur på fodboldbanen ender mere efter planen med, at Svein Pölse ligger på sofaen med en blodig tryne. Da Svein og Leopold spiller Gris(!), indser Leopold, at det måske ikke er så tosset at have Svein i huset. Nu er det mor, der må se sig rangeret ud på et sidespor, da Leopold og Svein spiller computerspil uden at lægge mærke til hende.

Der er gået fem år siden den seneste Den dag Leopold blev sur, og det ser man på tegningerne, som er blevet rundere og med en anden farvelægning. Der står heldigvis stadig meget mellem linjerne, og Den dag Leopold blev jaloux er et godt udgangspunkt for en god snak om et hverdagstema for de fleste børn. De konkrete eksempler på, hvordan jalousi føles, virker ikke så oplagte som det sås ved temaer i de foregående bøger (især forelsket, bange og sur), men vurderer man den som en selvstændig bog, er den rigtigt, rigtig god.

Der er tempo og masser af humor i Den dag Leopold blev jaloux. Ideen om, at barnet forsøger at jage mors nye kæreste på porten, er ikke ny, men den er fint indført i det leopoldske univers. De flove grise med røde kinder og Svein på sofaen med små stykker vat stikkende ud af trynen er meget morsomme, og morens himmelvendte øjne på sidste billede gør, at man lukker bogen med et smil om læben. Barnelæseren vil bede om et: "Igen!"

Karikaturerne står skarpe i Den dag Leopold blev jaloux. Den husmoderlige mor, som lokker med kaffe og kage, og den lidt for Karl Smart’e bejler, som kommer med blomster og prøver at indsmigre sig hos barnet med fodbold, Kaste gris og computerspil, er hentet ud af en grundbog i fordomme. Her er det gjort med så stor humor, at man gerne tilgiver Dina Gellert og håber på flere bøger i serien.
Bolden
Dina Gellert
48