Det første, lægger man mærke til, når man åbner bogen, er illustrationerne, som har taget højde for de små børns forståelser. Handlingerne er enorme tydelige og skaber et godt samspil mellem fortælling og handlinger, som et barn i vuggestue-/børnehavealder kan forstå. Forfatteren har tænkt godt over sin målgruppe og har gjort sig mange brugbare observationer, som er genkendelige for alle børnene.

Historierne omhandler småbørns hverdag og den udvikling, de gennemgår, men i høj grad også deres tanker, reaktioner og følelser, for eksempel søskendejalousi, angst for læger, pige- og drengelege mm og ikke mindst, hvordan små børn oplever andre, deres omgivelser og omverden ud fra deres møde med disse. Det gør bogen interessant for et lille barn, idet barnet kan afspejle sig i fortællinger og billederne. Dernæst har bogen en indlæringsværdi på samme måde som, når børn leger med hinanden. Historierne har taget udgangspunkt i hele barnet og fra et helt almindeligt liv, som er mere eller mindre globalt.

Det gennemgående tema i alle historier er netop relationer. Relationer til forældre, søskende, venner, dyr, ting mm, hvilket er vigtige elementer i børns udvikling. Af samme grund er bogen autentisk og livagtig. Bogen kan åbne op for dialog hjemme, men i højgrad også i en daginstitution. Bogen kan bruges som højlæsning, men også sættes i perspektiv til barnets hverdag i daginstitutionen og den udvikling, alle små børn gennemgår. Som pædagogisk værktøj kan bogen bruges til at åbne op for børns udfoldelser, udforskning i trygge rammer. Bruges bogen af forældre, så kan den skabe en hyggelig stemning med mulighed for at skabe mere opmærksomhed omkring barnets tanker og behov og et tilbageblik på dagen, der gik.

Gunilla Wolde
400
Pouran Asadi Rastehkenari