Digitale børnefællesskaber har været en fornøjelse at læse og bruge i mit arbejde. Jeg begyndte at læse den i slutningen af min sommerferie, og jeg må sige, at den gav mig lyst til at komme tilbage på arbejde, så jeg kunne afprøve nogle af de sjove og lærende ideer, den præsenterede.

Bogen er fyldt med gode og gennemarbejdede aktiviteter, som er lige til at gå til. At den så ydermere også er krydret med forfatternes pædagogiske refleksioner og forslag til videreudviklinger af ideerne er et kæmpe plus. Bogen begynder med at beskrive, hvordan forfatterne startede arbejdet op med digitale medier, og der er forslag til, hvordan dette arbejde også kan startes op i andre daginstitutioner.

Der er også argumenter for, hvorfor det er en god ide, at bruge digitale medier i pædagogiske sammenhænge. Derefter kommer delen med forslag til aktiviteter, og her er bogen delt op i en vuggestue- og en børnehavedel, hvilket jeg egentlig synes er synd, da jeg mener, at flere af aktiviteterne sagtens kan bruges på tværs.

Da min sommerferie sluttede, og jeg stod med en børnehave, der var halveret i børneantal, fordi mange børn stadig havde ferie, så var det med at udnytte tiden til at få afprøvet nogle af aktiviteterne med børnene. Det første, jeg kastede mig over, var at få lavet et vendespil på iPad med billeder af de børn og voksne, der var. Det var et hit! Både processen med at tage billederne og at spille spillet bagefter gav samhørighedsfølelse og masser af smil. At se en gruppe børn sidde i sofaen med opmærksomheden vendt mod det samme spil, mens de ind imellem smilende kigger på hinanden og siger "Det er dig" og "Hov, der er dit billede", gav blod på tanden med at få afprøvet flere af aktiviteterne i bogen.

Så allerede næste dag lagde vi en billed- skattejagt med små opgaver ved hver post. Jeg brugte iPad til at tage billederne, og så skulle børnene ellers på legepladsen og finde de steder, jeg havde taget billeder af. Hvert sted lå der en seddel med et rim, de skulle sige eller noget, de skulle gøre, som for eksempel at sno sig som regnorme. Igen var legen et kæmpe hit. En god kollega lånte bogen med hjem og blev præcis lige så fanget af den som jeg. Hun kunne se store muligheder for, at bogens aktiviteter også kunne bruges til at fremme arbejdet med inklusion.

Der er ingen tvivl om, at denne bog vil blive brugt flittigt i min børnehave og vil bidrage til endnu mere leg og læring. Det er ikke, fordi den vil ændre på, hvad vi laver med børnene, men den vil helt sikkert ændre på, hvordan vi gør det. Den kommer med nemme og overskuelige ideer til, hvordan man på en god måde kan introducere brug af digitale medier til vuggestuer og børnehaver.

Ideerne er nemme at gå til, og aktiviteterne er så forskellige, at de kan tænkes ind i projekter med både motorik, natur og personlige og sociale kompetencer.
Flere steder i bogen er der mulighed for at skanne en kode, og så er der direkte adgang til optagelser af aktiviteten. Det eneste minus, jeg kan finde, og grunden til at bogen ikke ligger helt oppe på seks stjerner er, at jeg har oplevet at enkelte af de apps, som bogen foreslår, ikke er til at finde i Appstore.

Jeg vil anbefale bogen til alle daginstitutioner, som står og skal i gang med at introducere digitale medier i det pædagogiske arbejde, da den samtidig med at være praksisnær formår at have gode pædagogiske refleksioner og indbyder til nye måder at arbejde med blandt andet inklusion.
Marlene Vorborg Jensen, Mette Biersted og Rasmus Max Byriel Andersen
117
Mette Munck Theisen