Eksekutive funktioner hos børn og unge er en af den slags bøger, som man læser i lidt ad gangen for derefter at bruge tid på at få begreberne til at falde på plads. Bogen er opbygget, så første del er en gennemgang af teori om hjernen og om de eksekutive funktioner, mens anden del er rettet mod praksis.

Specielt første del af bogen krævede, at jeg brugte min egne eksekutive funktioner, så jeg kunne forstå sammenhængen mellem kognitiv fleksibilitet, målrettethed, opmærksomhedsstyring og informationsforarbejdning. Jeg vil dog mene, at bogen kan læses af alle, og jeg vil klart anbefale den til alle pædagoger, både indenfor special- og normalområdet.

Der er praktiske eksempler på en del af begreberne, hvilket er med til at gøre læsningen levende og relevant. Bogen har mange gode pointer, blandt andet fra side 35, hvor der står: ”Men det er vigtigt at huske, at vi alle har vores eksekutive styrker og svagheder”. Dette krydres med eksempler, som vi alle kan nikke genkendende til. Det er med til at gøre bogen endnu mere relevant, for jeg er sikker på, at der er flere, der vil genkende enten sig selv eller andre fra de eksempler, der nævnes.

Jeg har flere gange, imens jeg har været i gang med at læse bogen, kunnet høre mig selv tale om "tankebremse" og "hæmmeevne", hvilket er begreber hentet fra bogen, som jeg umiddelbart har kunnet omsætte til min egen praksis med børnehavebørn. Der er ingen tvivl om, at denne bog har været med til at højne min forståelse for, hvorfor nogle børn reagerer, som de gør, men den har ydermere højnet min forståelse for, hvordan jeg kan støtte disse børn i deres udvikling henimod bedre eksekutive funktioner.

Mens jeg var i gang med bogen, havde jeg en oplevelse med et barn, der havde meget svært ved at hæmme sine impulser. I den forbindelse havde jeg en kort samtale med hans mor, og der kunne jeg tydeligt høre, at jeg brugte min nye viden. Senere havde jeg en samtale med min kollega, hvor vi talte om, hvordan vi bedst kunne støtte barnet, og der inddrog jeg også nogle af forslagene fra bogen.

Det har været interessant læsning, og bogens meget vellykkede opbygning er med til at gøre læsning af bogen til en fornøjelse. Forfatterne har formået at gøre et kompliceret emne forståeligt og omsætteligt til praksis. Jeg kunne dog godt have ønsket mig endnu flere eksempler fra praksis, specielt eksempler omhandlende yngre børn, hvilket også er grunden til at bogen ikke får fulde seks stjerner.
Anne Vibeke Fleischer og Käte From
176
Mette Munck Theisen