Folkeskolen har knap fungeret et år under den nye reform. Alligevel giver en række artikler hver deres bud på baggrunden for reformen, hvordan den virker og i enkelte tilfælde også et blik ud i fremtiden. Det virker, som om forfatterne har fået frit spil, og det er der kommet mange forskellige vinkler ud af. Samtidig viser netop denne form, at der er elementer, som flere af forfatterne føler behov for at fremhæve. Bl.a. er John Hattie og hans begreb synlig læring at finde i flere kapitler.


Nu er pædagogerne skrevet ind i lovteksten, og det ses af bogens ordvalg. Både lærere og pædagoger bliver nævnt, når de professionelle i skolen beskrives. Deres forskellige bidrag til Folkeskolen ses som en berigelse. Nogle artikler "glemmer" helt pædagogernes tilstedeværelse (f.eks. er der et kapitel om læreruddannelsen, men ikke noget om pædagoguddannelsens måde at rumme det nye arbejdsområde). En ubalance, Andy Højholt retter op på med kapitlet "En pædagog tilsættes, og skolen udvikles…?"


Jens Rasmussen skriver i sit kapitel om forhold, som ændrer på skolen - eller måske netop ikke. Både en elev- og en lærercentreret tilgang til undervisningen har rødder tilbage til antikkens Grækenland, så nyt er det ikke.


Det er ikke bevidst konservatisme, som begrænser udviklingen. Det er snarere institutionelle vaner. "Spørgsmålet er sandsynligvis stillet forkert, hvis man spørger, hvad en reform gør ved skolen. Man skal langt hellere spørge, hvad en skole gør ved en reform." Her suppleres Jens Rasmussen af Klaus Majgaard, som i sit kapitel formulerer det sådan: "Man kan påtvinge rammer, men man kan ikke tvinge noget til at give mening."


I sit kapitel gennemgår Jens Rasmussen mål, test og begreber, som anvendes i skolen - og i resten af Folkeskolen efter reformen. Blandt andet følger han selv op på det i et kapitel skrevet sammen med Andreas Rasch-Christensen. I Fælles mål fra 2002 rettes forventningerne mod, hvad eleverne tilegner sig, og ikke som tidligere på, hvad de skal undervises i. Forfatternes påstand er, at Fælles mål skrives ind i elevplaner og årsplaner, men at de ikke bruges i den daglige undervisning.


Helle Plauborg kommer ind på det misforhold, at en klassekultur kan være rettet væk fra læring. Rollemodellerne kan være de børn, som interesserer sig allermindst for læringsrummet og dermed tvinger de øvrige til at vælge mellem at være med læringen/undervisningen eller med rollemodellen. Det sociale og det faglige bliver modsatrettede kræfter.


I kapitlet inklusion og folkeskolereformen giver Tine Basse Fisker og Thomas Szulevicz en historisk gennemgang af synet på inklusion. En skelsættende begivenhed var Salamanca-erklæringen fra 1994. Tiltagene efter Danmarks tilslutning til erklæringen blev udsat for kritik, bl.a. fordi en undersøgelse i 1997 viste, at folkeskolen var præget af ”undervisningsforstyrrende uro”. Det er altså stadig lærerens undervisning og ikke elevernes læring, der måles på. De seneste års tiltag med flere såkaldte inklusionsbørn i almenklasserne er kommet, efter at det kom frem, at 30 procent af Folkeskolens samlede udgifter gik til specialundervisningen.


Manchester-skolens fokus på fire søjler (tilstedeværelse, accept, deltagelse og præstation) er i dansk sammen hæng oversat til tre grader af inklusion: Fysisk (passiv) inklusion, social (aktiv) inklusion og psykisk (oplevet) inklusion.


Understøttende undervisning er et nyt begreb, som er kommet med reformen. Justine Grønbæk Pors pointere bl.a., at her kan pædagogen have eneansvaret. Det skaber nye relationer mellem læreren og pædagogen, og samtidig skal understøttende undervisning åbne skolen mod det omkringliggende samfund. Det er ret høje forventninger til et "fag", når "et af reformens primære formål er at integrere leg, bevægelse og praktiske projekter med undervisning i en sammenhængende hverdag."


I Andy Højholdts førnævnte kapitel er der en god oversigt over, hvad loven siger om pædagogens rolle på skolen. Samtidig peger han på, at det kun er startskuddet, for "skolens 200-årige kultur er som en stor supertanker, man ikke hurtig svinger om hjørner med."Samarbejdets kunst er svær, lærere og pædagoger kommer ofte med forskellige forventninger til samarbejdet. At det er meget væsentligt viser til gengæld de undersøgelser, som konkluderer, at pædagogers medvirken i planlægningen har flere gode effekter.


Som pædagog i Folkeskolen kan man med fordel plukke i kapitlerne. Der er meget relevant både til den erfarne skolepædagog, som vil have de nyeste (og kommende) vilkår beskrevet, og til den nyansatte, som ønsker lidt historisk viden og indsigt i de forskelligrettede interesser, der stadig er i Folkeskolen.
Faglitteratur
Hans Reitzel
Jens Rasmussen, Claus Holm og Andreas Rasch-Christensen
280
Bjarne W. Andresen
26. juli 2015

Seneste anmeldelser

Forvandling
Skønlitteratur
Robotic rapsody
Skønlitteratur
Frisk luft
Skønlitteratur
-->