Ordet kultur er en beskrivelse af den måde, mennesker lever deres liv og indgår i sociale relationer i forskellige arenaer og dermed forstår ligheder og forskelligheder mellem hinanden.

Bogen beskriver kulturrelativismen, etnocentrisme og generelt kulturevolutionismen, som med fordel kan skabe både forståelse, debat og diskussion blandt kollegaer på en arbejdsplads. Især de steder, der arbejdes med børn og unge med flerkulturel baggrund.

Kulturforståelse starter allerede i vores barndom og i opdragelsen, hvor vi som børn lærer, hvad der er rigtigt og ikke rigtigt for os i vores familier og i det nære samfund, vi lever i. Dette betyder, at mennesker i et samfund ikke lærer det samme og ikke har den samme virkelighedsopfattelse, selvom de deltager i de samme aktiviteter i samme by/land.

Som bogen beskriver det: kulturforståelse må baseres på gensidig respekt og et ønske om at forstå hinandens relationer.

Derfor kræver kulturforståelse som minimum engagement, refleksion og interkulturel kompetence, idet man skal kunne forstå forskelligheder og kunne vise respekt for andres syn på deres virkelighed. Man skal også kunne tilegne sig indsigt i sin egen og andres kultur.

Hvis man vil opnå interkulturel kompetence, kræver det, at man møder folk fra anden kulturer med et åbent sind, er nysgerrig og sætter sig ind i deres forståelse af verden, tænkemåde og baggrunden for deres levemåde og handlinger. Der er altid en grund til, at folk har valgt en bestemt måde at leve og handle på, og der er nogle omstændigheder, der gør, at de tænker, som de gør.

Hver enkelt bestemmer, hvilke minoritetsgruppe vedkommende ønsker at tilhøre. Det vil sige, at selvom vi mødes på en fælles platform (f.eks. en arbejdsplads eller en skole), har vi vore egne tilhørsgrupperinger.

Bogen slår fast, at når man vokser op med forskellige kulturer, så har man automatisk interkulturelle kompetencer, da man har lært at begå sig i forskellige kulturelle kontekster.

Som Bourdieu siger Jo mere mennesker ved om, hvad der står i kultursektionen og i kulturel kapital, jo mere er man dannet og kultiveret.  

Arbejder vi med børn og unge og generelt med mennesker i forskellige fagområder, bør vi skabe os indsigt, forståelse for hinanden og især for dem, man står overfor til dagligt og give dem lov til at inspirere vores viden med deres baggrund og lade dem blive inspireret af vores, selv når vi har den samme kulturelle baggrund, idet levemåde og tankegangen kan være forskellig i hver familie og hos den enkelte.

Bogen er et godt redskab til alle, der arbejder med mennesker og har interesse i sociologi og kulturkompetencer.  

Denne bog er fyldt med eksempler fra forskellige lande, på globalplan, som tager læserne i hånden og bringer dem i forskellige lande og i familier fra forskellige samfundslag, som giver en kolossal viden og indsigt i forskellen mellem kultur og nationalkultur, globalkultur, den negative og den positive kulturforståelse.

Eksemplerne er taget fra det virkelige liv fra forskellige sammenhænge blandt mennesker. Hvordan er f.eks. kulturen med kommunikation via medier, privatsfære, i landsby, hos en buddhist, katolik, muslim, storby eller på et globalt plan? Og hvordan påvirker de små og store samfund individet og omvendt.    

En anden ting, som bogen beskriver godt og lægger meget vægt på, er, hvordan man ved at vise respekt og forståelse for hinanden kan bruge hinandens ressourcer og giv plads til mangfoldigheden for dermed at opnå succes trods forskelligheder.

Bogen dækker bredt teoretisk, videnskabeligt og antropologisk fra forskellige verdenshjørner.

Der er eksempler på, hvorfor det går godt med hensyn til forandringsprocesser. Grundig uddybning og undersøgelser af diskrimination i forskellige situationer og dens virkning på mennesker, især børn og unge med forskellig etnisk baggrund med henvisning til psykologiske eksperimenter og evidensbaserede undersøgelser, som er en øjenåbner.

Bogen med sine mange metoder og opgaver kan med fordel bruges på flere studieretninger, som grundbog i samfund og sociologi, og i høj grad til pædagogik og på forskellige arbejdspladser.

Generelt er bogen letlæselig, dragende, spændende og indsigtsgivende. Bogen vækker opmærksomhed om segregationskonsekvenser i et samfund og dyb kulturforståelse hos læserne.

Faglitteratur
Samfundslitteratur
Iben Jensen
252
Pouran A. Rastehkenari
27. august 2018

Seneste anmeldelser

Carls fynske barndom
Skønlitteratur
Forvandling
Skønlitteratur
Robotic rapsody
Skønlitteratur
-->