December 2004

Sørens mor fortæller om sine vildeste opdagelsesrejser, når Søren skal have godnathistorie. Og det er ikke småting, hun har oplevet! Hun blev overfaldet af en leopard, mens hun var chauffør for Kongen af Congo. Hun blev næsten trampet ihjel af strudse på den mongolske steppe. Hun har været i rummet og hele vejen gennem jorden til Kina. Det er som en bog af Jules Verne, hvor baron von Münchhausen og Rasmus Klump tager på rejse sammen. Oven i købet skrevet i et sjovt sprog: "Først troede jeg, at han var neger, fordi han var sort over det hele af kulstøv. Senere, da han var blevet vasket, fandt jeg ud af, at det var han faktisk også."

Søren tager nu ikke alle historierne for gode vare. Barnets sunde skepsis kommer f.eks. til udtryk, da Mor fortæller, at de måtte leve af bær, når de ikke kunne finde flere elefanter i Amerika. ""Der er da ingen elefanter i Amerika," protesterede Søren. "Nå, så kan jeg bedre forstå, at vi var nødt til at spise alle de sure bær. Det er da også noget sjusk. Der burde have været nogle elefanter...""

Som det fremgår, er det ikke nogen politisk korrekt bog. På den måde adskiller den sig fra førnævnte Rasmus Klump og hans venner, som mange børn slipper på et tidspunkt i børnehaven.
Fælles for dem er udforksningen af den store verden pr. tog, bil, raket, skib, undervandsbåd og hest. Sørens mor møder også Yetien på Mount Everest og oven i det Loch Ness-uhyret. Og alt det i én bog. Der er ikke noget at sige til, at der er et voldsomt tempo fra første til sidste side.

Og tvivler man på rigtigheden, kan man bare læse bagsiden: "Og det passer alt sammen, siger Mor!"

Bogen er en fremragende bog til højtlæsning fra omkring 6 år. Til selvstændig læsning kan den anbefales fra omkring 4. klasse.
Stefan Frello