Implementering – Fra viden til praksis på børne- og ungeområdet giver grundig indsigt i nuværende og tidligere forskning på området.

Hvordan skaber vi ændringer i praksis på baggrund af ny viden? Det er det helt grundlæggende spørgsmål, som bogen søger svar på ved at præsentere teori og cases om implementering. Udgivelsen falder i tre dele, hvoraf den sidste fylder det meste. Indledningsvist introduceres vi til begrebet implementering i forskningsmæssig henseende med fokus på tidligere og nuværende forståelser. Herefter følger en præsentation af en række implementeringsmodeller og -koncepter fx Gennembrudsmetoden, som giver et indblik i områdets teorier og begreber. De to afsnit fungerer samtidig som grobund for de efterfølgende artikler, der har fokus på praksis og som fylder langt det meste i udgivelsen. Og med god grund. For det bliver snart klart, at teori og praksis på implementeringsområdet nok hænger sammen, men der er også en vigtigt pointe i, at teorien i langt de fleste tilfælde lægger op til at lade deltagerne reflektere i et implementeringsarbejde snarere end at give klare anvisninger på, hvordan man skal gå frem.


Det bliver igen og igen tydeligt i de cases, som artiklerne bygger på, og som er udgivelsens stærkeste bidrag. De enkelte cases ligger alle inden for børne- og ungeområdet, men er derudover af meget forskellig karakter, hvilket giver langt de fleste mulighed for at finde inspiration til egne arbejdsområder. Det gælder implementering i folkeskolen, kommunen eller dagtilbuddene. De bygger alle på en forudsætning om, at implementeringsstrategi- og teori skal være klart defineret og tydeligt hele vejen igennem projektet. Det gælder fx Køge Kommune, der har arbejdet med indsatsteori i forbindelse med forebyggelse af ungdomskriminalitet eller anvendelsen af PALS til implementering af skoleudvikling. Langt de fleste af de anvendte metoder bliver af samme grund løbende præsenteret i praktiske sammenhænge.


Overordnet set giver udgivelsen et stærkt blik på området og savner en lang række praktiske og konkrete eksempler på, hvordan implementering kan foregå i den virkelige verden på baggrund af konkret anvendt teori.
Faglitteratur
Dansk Psykologisk Forlag
Bianca Albers, Helle Høgh & Hans Månsson
293
Sune Weile
5. november 2015

Seneste anmeldelser

-->