Titlen på bogen lægger op til, og holder rigtig langt hen af vejen det, den lover, nemlig svar på alle de spørgsmål, man kunne have om inklusion i folkeskolen. Det gør sig gældende, om man er pædagog, lærer, politikker eller bare menigmand, der gerne vil stifte et dybere kendskab til en af de mest brugte betegnelser i arbejdet med børn de sidste år, nemlig inklusion.

Forfatteren skriver selv i forordet, at man kan bruge den som opslagsværk, eller læse den fra ende til anden, hvis det er det, man lyster. En gennemlæsning fra enden til anden var ikke bare utrolig oplysende men også en utrolig god og nuanceret gennemgang af inklusion, og om rigtigt mange af de udenomsfaktorer, der også spiller ind i selve inklusionsbegrebet og -arbejdet. Utrolig mange begreber, undersøgelser, praktikker samt forskning bliver berørt, uden at det bliver kedeligt, hvis man interesser sig for emnet.

Det gør dog ikke bogen mindre egnet som opslagsbog, fordi indholdet er leveret på en god og overskuelig måde, så man hurtigt han finde frem til relevante undersøgelser, begreber osv. Ikke mindst burde det være et opslagsværk, der er til god gavn blandt lærere og ledere på den enkelte skole. Rigtig mange af temaerne er leveret sådan, at man kan bruge dem som udgangspunkt for en diskussion om egen praksis, om man sidder i sit team, i med-udvalg eller andre sammenhænge, hvor man skal have et fælles udgangspunkt for at sikre eller skabe en god inklusionspraksis.

Inklusionshåndbogen kommer vidt omkring og kommer med mange nuancer, men samarbejdet mellem folkeskolelærerne og pædagogerne ift. Inklusionsarbejdet fylder for lidt ift. de muligheder, der lægges op til i skolereformen og også ift. det pædagogiske arbejde, der kunne ske i skolefritidsordningerne. Når det så er sagt, så er det en bog der burde være at finde på folkeskolerne, hos de ansvarlige på kommunalforvaltningerne og byråd – for efter læsning af denne fremragende bog, ville vi alle være meget bedre rustet til en fornuftig debat og til at løfte en vigtige opgave inklusion er. Derfor får den mine varmeste anbefalinger.
Bjarne Nielsen
325
Flemming H. Gertsen