Hvis du har spurgt dig selv, hvorfor der kommer flere og flere pædagogiske koncepter i dit arbejdsliv, så skal du læse Christian Aabros nye bog Koncepter i pædagogisk arbejde. Bogen giver allerede i første del svaret på, hvorfor pædagogiske koncepter vælter frem, og den kommer også ind på, hvor udbredte de egentlig er. Det er også i første del af bogen, at du kan læse, hvordan arbejdet med at indsamle oplysninger er foregået.

Anden del af denne hurtige og letlæste bog giver et godt indblik i, hvad koncepterne TRAS, De utrolige år, KRAP, ICDP, PALS og LP står for. Denne del af bogen er opbygget på en simpel og overskuelig måde, så den også kan bruges som opslagsbog. Kapitlerne om de seks forskellige koncepter er nemlig opbygget på samme måde, hvilket gør det nemt at orientere sig i bogen og gør det enkelt at sammenligne de forskellige koncepter. Bogen kommer ind på følgende områder under hvert koncept: overordnet formål, oprindelse, teoretisk afsæt, konkret metode og effekt.

Sidste del af bogen kommer ind på, hvad der kendetegner og adskiller de pædagogiske koncepter.
Som bilag til bogen er der en ret interessant oversigt over, hvor mange og hvilke koncepter der benyttes i hvilke kommuner.
Koncepter i pædagogisk arbejde er en bog, der angriber en meget vigtig og tiltagende del af den pædagogiske hverdag i mange daginstitutioner. Og hvis jeg skal opsummere essensen af bogen, så må det være, at vi skal passe på, at vi ikke griber til alt for nemme løsninger, der ikke er ordentligt underbygget. Jeg kan forestille mig, at pædagogstuderende, pædagoger, ledere og pædagogiske konsulenter kan have glæde af at læse bogen, da den kan være med til at bibeholde en sund skepsis.

Jeg synes dog, at bogen mangler beskrivelser fra pædagoger om deres oplevelse af de forskellige koncepter. Det ville have været interessant med kommentarer fra pædagoger, der arbejder med de forskellige koncepter og have hørt om deres erfaringer og tanker omkring koncepterne. Det ville have gjort bogen levende og ville have givet bogen mere kant.

Men alt i alt betragter jeg bogen som et godt indspark i debatten om de pædagogiske koncepter og jeg vil anbefale den som et godt køb til boghylden i institutionen eller derhjemme.
Christian Aabro
183