Forlaget Carlsen har udgivet en række læsestartsbøger rettet mod nye læsere i første og anden klasse. Det er måske især drengene, de går efter, for emnet er fodboldstjerner. På den måde er det fagbøger, og ikke skønlitterære bøger, og det kan der være noget smart i: For hvis barnet har en interesse i emnet, så er motivationen til at gå i gang med og blive bedre til læsning langt større.

Serien består af syv bøger med nogle af tidens største fodboldstjerner og nej, det er ikke Ronaldo og Messi, men derimod nye navne som: Paul Pogba, Luka Modric, Antoine Griezmann, Harry Kane, Kylian Mbappé, Mohamed Salah og Gareth Bale.  Hver bog har en indledning til forældrene, der forsikrer som, at bøgerne er læsepædagogisk bearbejdet på samme måde har hver bog også en ordliste bagest, der forklarer nogle af de brugte ord i bogen (som fx assist og talentspejder).

Bøgerne i serien er skåret på samme måde: Vi får at vide, hvor spillerne kommer fra, hvor de voksede op og hvilke udfordringer, de hver især har kæmpet med. Og endelig læser vi om hver deres forløsning og store succes på fodboldbanerne. På den måde rammer det også et menneskeligt aspekt i de store stjerners liv: Der var nogle, der mente, at Harry Kane som ung var for tyk. Og der var nogle, der mente, at Antoine Griezmann var for lille. Dermed bliver det også fortællingerne om en række skæbner, der kæmpede, trodsede fordommene og kom igennem udfordringerne og ud som stjerner.

Nogle historier og udfordringer er dog bedre en andre. Bedst er historien om Luka Modric, der som barn måtte flygte fra borgerkrigen i Kroatien, og fodbolden blev det faste holdepunkt for flygtningedrengen, der endte med at blive kåret som verdens bedste fodboldspiller i 2018. Den historie kunne Disney ikke have sat bedre sammen. Også bogen om Mohamed Salah, der voksede op i en fattig by i Egypten, har noget på hjerte. De to stærke fortællinger gør også, at nogle af de andre spillerportrætter falmer lidt, for de har ikke samme interessante fortælling i sig.

Sproget er tilpasset målgruppen på en måde, så det stimulerer med nye ord samtidig med, at det er læsbart for de små. I enkelte af bøgerne er der rigeligt med årstal og fakta, der giver en karakter af opremsning bøgerne med historierne fungerer klart bedst.

Alt i alt en rigtig fin læsestartsserie, der nok skal få sine fans blandt små fodboldelskere.

Christian Mohr Boisen
36