Det er ikke forkert at sige, at bogen Liv er historien om det hele: Det er nemlig en introduktion i børnehøjde til evolution og til forståelse af, at alt levende er i familie med hinanden. Bogen starter med Big Bang, og forklarer livets udvikling derfra – og ender med Homo sapiens, der ikke er noget særligt, men netop bare en lille brik i livets store puslespil.

Teksten glider godt frem med korte, præcise sætninger, der rammer målgruppen (de 5 til 9-årige) ganske glimrende. Og forfatterne formår at formidle noget ret komplekst stof på en helt naturlig måde. Det er faktisk en præstation i sig selv.

Og livets udvikling er bare en fantastisk historie! Den er i hvert fald for god til at blive glemt, og her får man bogen, der kan introducere børn for evolutionen og stimulere deres undren, deres nysgerrighed og refleksionslyst; hvem er jeg, og hvor kommer alting fra?

Lige så fantastisk evolutionen er, lige så fantastisk er Kamilla Wichmanns illustrationer, der næsten tager pusten fra læseren i detaljerigdom og skønhed. Det er intet mindre end en pragtpræsentation, og det midterste opslag, der kan foldes ud til en meter bred illustration, sætter prikken over iet; en smuk illustration af livets træ med et bredt udsnit af dyr og planter. Bedre bliver det ikke.

Bogen slutter med en påmindelse om, at vi er i familie med riskorn, søpølser og kakerlakker. Og i øvrigt med alt andet levende. Vi skal passe godt på vores familie, står der, og man kunne næsten kalde det for en slags evolutionsetik: Alt er forbundet i en organisk helhed, så derfor skal vi opføre os ordentligt og passe på hinanden og på naturen. Hvad kunne være mere væsentligt at lære de nye generationer?

Høst og Søn
Jakob Brodersen og Pernille Engsig Eskildsen
Kamilla Wichmann