Det ér altså svært, når ens mor er vampyr – og når man for alt i verden vil forsøge at undgå, at andre skal finde ud af det! Men det er sådan, hovedpersonen har det; hans mor er ellers helt normal, som der står: ”Min mor hedder Mona. Jeg ved ikke, om der er så meget mere at fortælle. Altså ikke andet end at min mor er vampyr.”

Og det betyder så, at man har en mor, der sover om dagen i sin kiste og er vågen om natten. Nogle gange forvandler hun sig til en flagermus og flasker rundt, og hun skal have dyreblod fra slagteren (selvom hun sukker efter menneskeblod). En dag flytter der en sød pige, Emilie, ind i lejligheden ved siden af. Emilie og hendes far inviterer på middag. Spørgsmålet er, om vampyr-Mona kan holde sig til sin blod-smoothie eller om hun er for fristet af Emilies fars blod. Og måske har Emilies far, der er meget behåret, også en hemmelighed?

Bogen er en klassisk Aakeson-bog (hvem ellers vil skrive en bog med den lange, skøre titel?) med en stærk og smittende sprog- og fortælleglæde. Bogen formår ret hurtigt at etablere et skævt og underfundigt univers. Det er i sig selv imponerende. De farverige illustrationer passer godt til historien; de formår både at gengive de uhyggelige elementer og de mere følsomme. De bliver et fint univers i sig selv.

Men som læser kan man dog komme helt i tvivl: Er det her en gyser, en komedie eller et miks af de to genrer? Det er synd for drengen, at moren hungrer efter menneskeblod, og at han må tage vare på hende og sørge for, at hun ikke overfalder naboen. Det er sjovt, men samtidig også lidt trist. Og historien ender, som man også hurtigt kan ane, med at Emilies far selv er en overnaturlig skabning (en varulv), og så ryger de to voksne i totterne på hinanden, mens de to børn trækker opgivende på skulderen og går ind på værelset og spiller computerspil. Det er en lidt tam slutning, der virker for letkøbt.

Bogen henvender sig til de 5-9 årige, der helt sikkert vil kunne få et godt grin og måske et lille gys af bogen.

Kim Fupz Aakeson
Kathrina Skardsá