Alle mennesker udvikler sig gennem nogle vigtige nøgleområder: Motorik, sprog, leg og interaktion med andre. Det samme er gældende for mennesker med udviklingshandicap. At være udviklingshæmmet betyder, at ens personlige udvikling går langsommere end andres.  I næsten alle tilfælde betyder det også, at man - på nogle områder - ikke når så langt i sin udvikling, som andre.
Det er forbundet med meget store familiemæssige udfordringer at have et handicappet eller kronisk sygt barn. En væsentlig faktor er forholdet mellem søskende i en familie, hvor det ene barn har et eller måske flere handicap.

Fødslen af et barn med et handicap eller en kronisk sygdom eller opdagelsen af, at et barn har et handicap, har en dybtgående indvirkning på en familie. At være en familie med et handikappet barn i søskendeflokken er en tilstand, der ikke går over, men en livslang proces.  Børn skal pludselig vænne sig til en bror eller søster, der på grund af hans/hendes tilstand kan kræve en stor del af familiens tid, opmærksomhed og andre ressourcer.

MIN BROR JOAKIM – KONGEN AF BAKKEN fortæller 11-årige Philip, hvordan det er at bo og være sammen med en handicappet bror og om de følelser, man har som den "normale" søskende. Det kan være følelser som vrede, had, flovhed, skam og skyld. Disse er negative, "forkerte", følelser, som den ikke-handicappede søskende kæmper med.  Bogen sætter således fokus på Philips egen tanker og følelser samt de kloge overvejelser og erfaringer, man helt automatisk høster, når man er søskende til handicappet menneske.

Philip fortæller på sig helt egen måde, hvordan det hele nogle gange "bare er for meget" når Joakim f. eks vågner meget tidligt om morgenen og tømmer et køkkenskab for sin mors småkager og kiks, lukker katten ind og drille den, blande ymer, slik, krydderier og smør sammen for til sidst at hælde mælk over eller næsten brænder huset af, da han bliver ved med at riste det samme stykke brød en masse gange. Handlinger som "almindelige" yngre børn uden tvivl kan spejle sig i og måske også har eksperimenteret med.

MIN BROR JOAKIM – KONGEN AF BAKKEN henvender sig først og fremmest til familier med børn med handicap samt deres pårørende. Jeg har benyttet bogen som "samtalebog" med en pige på 5 år, der lyttede intenst til fortællingen, stillede oprigtige spørgsmål til Joakim som menneske og de beskrevne ting han foretog sig i sin hverdag. Pigen kunne derimod ikke forholde sig til illustrationerne i bogen. Ud over at være en familiebog vil den være særdeles egnet til udlevering hos de sagsformidlere og vejledere som, familien første gang møder, når de kontakter det offentlige støttesystem med et handicappet barn.

Philips egne historier er fortalt på en sådan måde, at de enkeltvis vil kunne bruges som udgangspunkt for en terapeutisk samtale i en børnegruppe af søskende. Konflikter knyttes ikke udelukkende til Joakims specifikke handicap, og problemstillingerne er gyldige for stort set alle typer af vanskeligheder.

Bogens ene forfatter Lene Straarup der er cand.psyk., fortæller i bogens forord, at de havde gjort sig mange fantasier om, hvordan en sådan bog skulle være, og for Philip var det vigtig, at bogen ikke er kedelig, men derimod sjov, underholdende og med et indhold af mange farver.

Det er på fornem vis lykkedes at forfatte og illustrerer en bog, hvis indhold altid vil være et højaktuelt emne, og MIN BROR JOAKIM – KONGEN AF BAKKEN er absolut værd at stifte bekendtskab med.

Bagerst i bogen giver Lene Straarup en række råd til forældre om, hvordan man kan acceptere både sit handicappede og ikke-handicappede barn, så alle får en værdifuld plads i familien. Hun beskriver tre principper: Hierarki, gensidighed og komplementaritet omkring søskenderelationer. Det skal undlades her at komme med både kommentarer og dom over de opstillede råd til forældre, men blot konstatere at MIN BROR JOAKIM – KONGEN AF BAKKEN er et pletskud til 6 stjerner. God læselyst.
Frydenlund
Philip Moltke-Leth og Lene Straarup. Illustrationer: Mikkel Straarup Møller
32