3 bøger i 3 farver i en lille fin hvid æske med tegninger af glade børn. Børnetegninger i samme farver som bøgerne lilla, orange og turkisblå. Det er som et kinderæg, der skal til at blive foldet ud. Overraskelsen er enorm, og forventningerne er høje. Mon Susan Hart kan gøre det igen?

Det er 3 helt igennem fantastiske bøger, som i den grad er velskrevne. Titlerne er: Makro- Mikroregulering (1), Fra tilknytning til metalisering (2) og De neuroaffektive kompasser. Arbejder du med mennesker, bør du læse disse bøger. Susan Hart giver virkelig et grundigt og fagligt indblik i, hvad der sker med det lille barn, hvis børn ikke mødes med samme forudsætninger. For hvad er på spil for det lille barn, hvis mor ikke magter opgaven eller hvis far er alkoholiker? Dette giver denne bog et indblik i. Susan Hart formår at få beskrevet, hvad der sker i et barns udvikling i hjernen og at omsætte den adfærd, som barnet udviser.

Bogen henvender sig til forældre, studerende, pædagoger og til alle, der arbejder med børn og er interesseret i børns udvikling.

Bøgerne har hver 10 kapitler med en efterfølgende beskrivelse af hjernens funktioner, opbygning og henvisninger til filmmateriale. I bøgerne er der lavet en række spørgsmål, man kan bruge til at blive klogere på, hvordan man kan lave en analyse på et barn. Bøgerne kan sagtens læses adskilt, men vil klart anbefale at læse alle tre. Det en god teoretisk bog med mange henvisninger til forskning. Virkelig en stor kvaltiet for bogen.

Susan Hart indleder sin første bog med at kortlægge, hvad hjernen er for en størrelse. Hjernen har et kæmpe udviklingspotentiale, hele 125 milliarder neuroner findes der. Ud af alle disse har det lille nyfødte barn udviklet 25 %, de resterende 75 % skal udvikles, fra vi bliver født til vi dør. Dette en grundlæggende viden for resten af bøgerne, da alle tre bøger følger fem børn fra de bliver født, til de bliver teenager. Alle fem børn har forskellige opvækstbetingelser, og deres miljø har afgørende betydning for måden, de vokser op på. Hjernen er designet til at kunne synkronisere sig og følelsesmæssigt afstemme sig med andre menneskers nervesystem. Derfor forudsætter det, at alle børn skal have voksne forbilleder, der kan guide barnet i, hvordan man bør opfører sig.

De 5 børn bliver i læserens øjne til mere end blot et navn, men til et lille menneske med personlighed, som man sympatiserer med. På den måde skabes der en god nerve og en indlevelse i bøgerne. Det gør bøgerne meget troværdige og med et højt fagligt niveau.

Bog nr. 1 giver et afsæt i at tro på, at det hjælper, at vi alle bidrager til at udvikle empati og større anerkendelse i mødet med hinanden. Derfor er det uhørt vigtigt, at vi som mennesker forstår, hvordan arv og miljø har afgørende betydning for, hvordan vi som mennesker indgår i relationer med hinanden på baggrund af vores sociale arv og de opvækstbetingelser, vi mødes med. Som fagperson skal vi bruge vores erfaringer og følelser til at leve os ind i andre menneskers situation og føle med dem. På den måde skabes adgang for en åbenhed over for barnet. Barnet har brug for at blive mødt ud fra nærmeste udviklingszone og anerkendes for det menneske, som det er.

Det kan ikke siges for mange gange, hvor vigtigt det er, at børn vokser op i et trygt, kærligt og omsorgsfuldt hjem, hvor forældrene tager deres forældrerolle alvorligt.

Bøgerne kommer hele vejen rundt om, hvad de fem børn gennemgår, og hvad konsekvenserne bliver ved de ikke at blive mødt ud fra lige forudsætninger. Bøgerne sætter også pædagogernes rolle ind som en stor og afgørende faktor for at være med til at ændre børn, der har det svært, til at kunne ændre deres livsbaner til at finde meningen med livet. Det er igennem generne, at vi forandrer os, men det afhænger af miljøet, vi er omgivet af. Derudover er vores følelsesmæssige samspil afhængige af andre. Forskningen viser, at mangel på omsorg vil påvirke barnets nervesystem. Det vil på den måde lave fejlfunktioner og dermed mangle de funktioner der skal til for at barnet vil modtage omsorg fra andre. Dette kan følge barnet, til det bliver voksent og muligvis videreføres til dets kommende børn.

Forældre har en meget stor rolle ift. barnet og barnets muligheder for at udvikle sig i en positiv retning. Børn har brug for at være trygge, og det er forældrenes opgave. Jo mere et barn er trygt, jo mere plads er der til at udforske, glæde og bruge kreativitet. Derfor er det vigtigt, at forældre ser barnet ud fra det behov, som barnet har, og ikke ud fra deres eget, da barnet kan udvikle et falsk selv. Bøgerne kommer så fint rundt omkring, hvor vigtig en rolle forældrene har, og hvad det har af betydning for at have et lille nyfødt barn. Forældres livssituation og den personlighed, de havde, inden de fik børn, har stor betydning for, hvad de er i stand til at tilbyde deres barn.

Det er igennem legen med sine forældre at barnet tilknytter sig. Det er her at tilknytningsmønstrene har betydning for udvikling af lege- samarbejds- og mentaliseringsevne.
For hvad sker der, når et barn ikke mødes med tilstrækkelig tilknytning? Det giver disse bøger et godt og fagligt svar på. Begrebet tilknytning bliver foldet ud og gået i dybden og sat i forhold til de fem børn.

Legen har en fantastisk egenskab, det er her, barnet bliver bevidst om, at der er forskel på den indre oplevelse og den yderlige virkelighed. En vigtig del af legen foregår i en asymmetrisk relation og for at børn kan lege, er det vigtigt, at barnets forældre har leget og imiteret med deres barn for at barnet har kunnet udvikle samme evne til at kunne lege med jævnaldrende.

Susan Hart har virkeligt formået at bringe bøgerne op på et højt niveau på måden, hun analyserer og tolker, hvad der er afgørende hos de fem børn. Hun formår, at man som læser føler sig godt klædt på til at analysere, da hun bruger teoretikere direkte ind i kapitlet. Bog 2 har en gennemgang, af hvilke udviklingstrin børnene i de forskellige aldre er på i forhold til sprog og mentaliseringsevne.

Bog 3 indledes igen med en beskrivelse af de fem børn, som nu er blevet teenager. Bogen har fokus på børns følelsesmæssige udviklingsprocesser. For at forstå børnenes udviklingsproces, er det nødvendig at vide, hvor deres nærmeste udviklingszone er og begynde der for en ny udvikling. Susan Hart tager udgangspunkt i hjerneforskere, der har speciale i hjernens funktion, og hvad der sker, når hjernen aktiveres positiv eller negativt.

Et "must have" for dig, som gerne vil vide, hvordan hjernens funktion har betydning for de børn, som du arbejder med. En uundværlige grundbog i den pædagogiske praksis.
Susan Hart.Illustrator: Caroline Hartmann Frisk
455