For at den gode observation skal finde sted, er det nødvendig at have en god relation og kunne aflæse mønstre hos barnet. Når et barn skal være i trivsel, er det vigtigt, at man som personale har for øje, hvad det er barnet er optaget af og kunne aflæse det. Derfor er det en vigtig forudsætning, at man som personale sætter sig ind i hvad observation er og hvordan man bruger det.


Bogen har gode begrebsdefinitioner, som er let forståelige. Den er inddelt i 4 kapitler, hvor observationsbegrebet bliver foldet ud. Den er nem og overskuelig og lige til at gå til. Bogens forfattere giver gode bud på, hvordan pædagoger i praksis får implementeret observation. Endvidere beskrives konkrete observationsmetoder, som er anvendelige til at indsamle informationer i og om læringsmiljøet fra kvantitativ observation og kvalitativ observation.


Bogen kommer også med gode konkrete bud på, hvordan børn aktivt bliver inddraget i form af interview. Børn ses i dag som børn med egne meninger og holdninger og anses derfor som eksperter i deres eget liv. Derfor er det nærliggende, hvis man arbejder med større børn, at spørge dem selv. På denne måde kan man kombinere observation med spørgsmål, for at undersøgelsen bliver mere kvalitativ. Bogen kommer rundt om måden, vi som pædagoger kommunikerer på og vigtigheden af relationsforståelsen.


Bogen er velegnet til brug i den pædagogiske praksis. Det er ydermere en god bog hvis, man som studerende har brug for en hurtig måde at blive introduceret, til hvad observation er, og hvordan man kommer i gang.
Faglitteratur
Dafolo
Margit Margrethe Nielsen. Illustrator: Rina Dahlerup
60
Cindie Christoffersen
5. januar 2016

Seneste anmeldelser

-->