De pædagogiske lærerplaner er kommet for at blive, og formålet er, at pædagogerne kan arbejde målrettet med pædagogikken, som kommer barnet og børnegruppen til gode. På denne måde tydeliggøres det over for forældre, politikere og forvaltningen, hvilke pædagogiske målsætninger og metoder man arbejder ud fra i det enkelte dagtilbud. Lærerplanen kan aldrig stå alene, da den skal ses ud fra det enkelte barn og dets udvikling, læring og trivsel.


I bogens del 1 beskrives der aktiviteter og forløb, som er ment som inspiration. Herefter er det vigtigt at have for øje, at man altid skal tilpasse dagtilbuddets, børnenes samt personalets ønsker og muligheder. Aktiviteterne i bogen er udvalgt til aldersgruppen. Bogen gennemgår alle 6 lærerplanstemaer, som er alsidig personlig udvikling, sociale kompetencer, sproglige udvikling, krop og bevægelse, natur og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier. Hvert lærerplanstema beskrives nøje, hvad temaet forstås som og ud fra en teoretisk begrundelse.


Herefter følger en lang række aktiviteter, som kan bruges og arbejdes ud fra med målgruppen. Der er en beskrivelse af det pædagogiske læringsmål for temaet. Herefter følger en beskrivelse af aktiviteten. Her er nøje tænkt på at beskrive at der skal være noget forberedelse, set på legens varighed og hvor mange børn der kan deltage i legen. Aktiviteten afrundes med tegn på læring samt ideer til det videre arbejde.


Temaet alsidig personlig udvikling har aktiviteter som rengøringsdag, følelsesbillederne, min krop, borddækning, gennemleg. I alt 20 stk.
Temaet sociale kompetencer har aktiviteter som hulahopringen, karruseltur, Hugo driller, toget, haleleg, hulehistorier. I alt 20 stk.
Temaet sproglig udvikling har aktiviteter som der var engang en mand, bolden på min krop, billede fortællinger, fokus ord, fang boldene, remser. I alt 20 stk.
Temaet krop og bevægelse har aktiviteter som sandfødder, vend hunden, tørresnoren, ærteposeløb, boldmassage, sandkasserne. I alt 20 stk.
Temaet natur og naturfænomener har aktiviteter som vendespil med naturbilleder, trille ned af bakker, naturbilleder, snegle bo, myrelokkerne, fra jord til bord. I alt 20 stk.
Temaet kulturelle udtryksformer og værdier har aktiviteter som mester Jacob, lerportræt, multietniske stopdans, familiehus, trylledej til legetøjsmand, de gode legesteder. I alt 20. stk.


Del 2 ser på det pædagogiske forløb. Som inspiration har Louise Bak Olesen brugt SMITTE-modellen som et didaktisk redskab. Modellen bliver foldet ud og beskrevet. Derudover gives der et eksempel på en aktivitet, som bliver analyseret. På den måde bliver det let for pædagogen at gå til. Det er en god måde at vise en metode på.


Del 3 ser på inddragelsen af forældrene i arbejdet md de pædagogiske lærerplaner. Her præsenteres en række skemaer, der henvender sig til forældrene. I skemaet står eksempler på, hvad forældrene kan hjælpe med i de enkelte lærerplanstemaer. For yderligere information kan man se på www.dafolo.dk/120aktiviteter.
Faglitteratur
Dafolo
Louise Bak Olesen
228
Cindie Christoffersen
30. maj 2016

Seneste anmeldelser

-->