Plads til de vilde lege er smækfyldt med lege, der er lige til at gå til. Den er opbygget på en simpel og gennemskuelig måde, så den er nem at finde rundt i og den indbyder til, at man straks kaster sig ud i at prøve de vilde lege af med børnene. Den er opdelt i kapitler, der gør det nemt at finde lige præcis den leg, der kan understøtte ens sigte med aktiviteten, for eksempel er der kapitler med titlerne fange- og samarbejdslege og kontaktlege. Endvidere er der hen mod slutningen af bogen nævnt nogle pædagogiske overvejelser, som er gode at gøre sig, inden man sætter gang i legene.

Der er en god oversigt over aldersopdelte forslag til pædagogiske forløb, hvor forskellige lege fra bogen indgår. Dette gør det nemt for institutionen at komme i gang med et forløb med vilde lege. Der er også vist på en overskuelig måde, hvordan man med få remedier kan kreere sine egne rekvisitter til legene for eksempel bjørnepuder, sværd og skjolde.

Plads til de vilde lege
 indeholder også forslag til pædagogiske aktiviteter såsom superheltedag og liv og lege i eventyret.
Nu er jeg pædagog i en børnehave, så det er med børn i denne aldersgruppe, jeg har prøvet legene. Ved en gennemgang af bogen viser det sig, at der ikke er mange lege til vuggestuebørn og de yngste i børnehaven, så jeg vil påstå, at undertitlen Til dagtilbud, skole og fritidstilbud ikke er helt passende.

Den er mest målrettet de største børnehavebørn og børn i skolealderen. De fleste lege er også rettet mod at blive leget indendøre, og kræver ret store rum, hvis der skal være mange børn med. Dette kan få børnehaver prale af at have, og det gjorde det noget sværere at gennemføre, da det krævede personale nok til at kunne gå fra med en mindre gruppe børn. Der er dog ingen tvivl om, at børnene var glade for legene. Der blev grinet, prustet og maset rundt i en god stemning, og bagefter blev der sagt "Vi skal også lege i morgen, ikke?"og "Er der flere lege?"

Der er dog ingen tvivl om, at bogen vil havne på boghylden i personalestuen og vil blive taget frem, når der skal gennemføres bevægelsesprojekter. Jeg kan også sagtens se bogen blive brugt som inspiration til at afholde aktive morgensamlinger.
Det er en bog med gode illustrationer, og den giver et fint overblik. Derfor vil jeg anbefale den til pædagoger og institutioner, som ikke i forvejen har kendskab til emnet. Der er dog ikke meget nyt i bogen i forhold til andet materiale, så derfor vil jeg ikke anbefale den til institutioner, der i forvejen arbejder med vilde lege.
Lise Steffensen
133
Mette Munck Theisen