En god relation er grundlæggende for, at børn trives og udvikles. I den pædagogiske praksis opstår der uendelige mange stjernestunder, hvor den grundlæggende relation er den drivende kraft. Stjernestunder, hvor relationen spreder glæde imellem to mennesker, hvor det emotionelle har så stor kraft, at vi får lyst til at kramme et barn, en kollega eller der, hvor du giver high five. Det er stjernestunder, hvor positiv handling sker.

Bogen Professionel relationskompetence beskriver, hvordan positive relationer er til gavn for fællesskabet. Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn. Bogen bidrager til, at man som professionel skal blive klogere på, hvordan en positiv relation er til gavn for alle børn. Ved at læse denne bog bliver du som professionel guidet igennem, hvad relationer har af betydning for alle børn. Bogen forsøger at kaste lys over, hvor vigtigt relationsarbejdet er, for at børn udvikles og trives i en meget hektisk hverdag. Det er børn, der er vores fremtid, og hvis vi stadig ønsker os et godt velfærdssamfund, er det vigtige byggesten, som vi professionelle er med at til at skabe.

Bogen Professionel relationskompetence har mange definitioner, små indrammede bokse, hvor du som læser retter blikket mod relevant teori. Skemaer, som kan bruges her og nu. Modeller, som er nemme at forstå. Der er et plus for bogen, at der er indlagt disse redskaber, og der er tænkt på farver som visuelt fanger ens blik, når man læser bogen.

Bogen Professionel relationskompetence indeholder 7 kapitler, som zoomer ind på, hvad en relation er, og hvor betydningsfuldt den er. Begrebet relation bliver foldet ud, og her beskrives, hvad en synlig relation er, betydningsfulde kollager hvor samarbejdes glæden er stor og hvor man befinder sig tæt på kaos men alligevel har det store overblik. Det kræver, at man som kollega giver feedback på den faglige tilgang, så det kan komme børnene til gode. Endvidere kommer du som læser igennem en teoretisk gennemgang af, hvad den emotionelle relation har af betydning for praktisk. For hvad sker der, når vi kun aflæser barnets adfærd og ikke ser på, hvad der sker i relationen? Dette bliver i bogen beskrevet på en meget jordnær måde, som giver tid til refleksion. Betydning af fællesskab, for relationen har betydning for, hvordan barnet opfatter verdenen og på egen krop mærker og føler, hvad en relation har af betydning for, at barnet ser sig selv ind i fællesskabet.

Når man som professionel pædagog arbejder med mennesker, er det en nødvendighed at kende til sin egen måde at skabe relationer på. Den professionelle skal til enhver tid kende sin grænse mellem det fagprofessionelle og det private. Som pædagog skal du hele tiden have for øje, hvilken måde du danner relationer på. For at forstå den indre relation som Anne Linder beskriver, skal du være meget bevidst om måden, du samspiller med barnet. Man skal derfor åbne op for sin sensitivitet og empatiske identifikation. Det betyder, at den professionelle gennem medfølelse må afstemme sig følelsesmæssigt efter barnet. Man har som professionel brug for et fagligt sprog for at kunne fastholde og udvikle en følelsesmæssig dialog.

Når man som professionel handler med den ydre relation, kan det være med til at skabe en dårlig relation til barnet. Det er i de tilfælde, hvor man som pædagog handler på det, barnet gør og at det i sidste ende kan stigmatiserer barnet og sætte barnet i et dårligt lys, som barnet ikke er herre over. Derfor skal man som pædagog hele tiden være opmærksom på at skille tingene ad og udelukkende se på relationen, og hvad den gør for barnet.

Igennem relationer styrkes barnet til at være livsduelig og robust. Det er derfor ikke målet i sig selv, at barnet skal danne relationer men at barnet oplever, at det som det gør, det som det siger og det som det føler har betydning for andre børn og voksne. At være et livsdueligt barn betyder, at barnet formår at møde modgang, kriser og traumatisk begivenheder uden at blive knækket.

Men hvad er det, vi gerne vil have, at vores børn skal? De skal som borgere i dette samfund føle sig værdifulde og føle, at det, de har at bidrage med, har betydning for andre. Ved at vi som professionelle skaber en god relation fra børnene er små, skaber vi derfor også et fundment hos barnet, som har betydning for resten af deres liv. Børn skal mødes anerkendende i en positiv relation for at skabe selvværd, for at de som voksne vokser op i et velfærdssamfund, som de skal være medskabere af og medgivende til. De skal gerne føre det, de møder i deres barndom, videre til de næste generationer og derved føre et godt og vigtigt relations arbejde videre.
Dafolo
Anne Linder
148