Bogen får fire stjerner med begrundelsen, at den er en trædesten til at forstå, at alle faggrupper har de samme udfordringer og behov for at udvikle professionel relation til de mennesker, vi møder på vores vej. Det lykkes godt i denne bog at skabe et kik ind i hinandens fagverdener og forstå at de personligheder, der er. Alle har noget personligt at byde på, men vi skal værne om at skabe de professionelle kontekster i relationerne. Et "både og" og ikke et "enten eller" er et sympatisk og relevant budskab i denne meget ordrige bog.

Positive aspekter ved bogen er, at der er en lang og spændende litteraturliste, og der er igennem alle kapitlerne gode og velfunderede kilder, der er med til at underbygge det teoretiske grundlag for, at vi alle bør udvikle en identitet i relationen. En identitet, der ikke må være neutral.

Ikke irrelevante emner som tavs viden, asymmetri i relationen, placeboeffekter, empati og mange flere er ikke nye tanker og der er ikke nye budskaber i denne bog. Men emnerne behandles åbent i forholdet mellem hjælperen og den hjælpsøgende, sådan at der ikke står noget tilbage at ønske i uddybningen af emnet. Hvilket giver en god helhed når, bogen læses.

Negative aspekter ved bogen er, at der er lidt "skolelærermoral" i tonen, og som læser oplever man, at der er polarisering mellem budskabet og forfatterens egen holdninger til, hvordan vi bør handle som professionelle hjælpere, når vi møder hjælpsøgende.
Det er svært at tænke på borgere som hjælpsøgende, og der er i ordet en indbygget ”offerrolle”, som bogen netop tager afstand fra. Min egen erfaring i mere end 30 år har skabt stor ydmyghed over for det ”liv” man møder og ”livets mange facetter” og de mange gode energier der ligger i "livet". Måske er det netop dette, som Lis Møller beskriver i afsnittet om anerkendelsestrenden. Men denne trend er virkelig og nærværende i alle de sammenhænge, som jeg har mødt i mit arbejdsliv. Ikke kun et mantra, som L.M. påstår.

Jeg mener, denne bog har så bredt et publikum, at der ikke specielt er tænkt på pædagoger. Det viser sig ved, at de cases, der skrives og skrives om, foregår i mange faggrupper. Lis Møller mener ikke det er afgørende, hvilken målgruppe man arbejder med, men at alle, der arbejder med mennesker, er en bærende del af deres profession og derved evner at indgå i samspil og relation med andre mennesker.

Til slut vil jeg fremhæve kapitel ni "Dem og os". I dette kapitel berøres hvilken, betydning og begrænsninger vores viden om socialt udsatte har i det relationelle arbejde. At vi allerede tænker dem og os, skaber et hurtigt overblik over "hvad har vi med at gøre og hvor er udfordringerne og begrænsningerne" og netop disse forforståelser viser vores fordomme blinkende i lysende neon. Dette kapitel vil kunne skabe en god diskussionsaften i enhver personalegruppe, der er udfordret i tid og ressourcer.
Akademisk forlag
Lis Møller
363