April 2004

RANDI OG BJARNE er historien om hunhvepsen Randi, der blev født på sin fødselsdag, aldrig kan komme til tiden og går i motionscenter hver søndag for at holde på figuren. Hendes kæreste, den hårdkogte hanhveps Bjarne, frier til hende og får hendes ja. Derefter kredser handlingen om deres bestræbelser på at skrabe penge sammen til bryllupsfesten. Randi laver sig et værksted, hvor hun syr, hækler og strikker, mens Bjarne gennem arbejdsformidlingen får et rengøringsjob i bikuben. Endelig vender Bjarne hjem til sin ventende udkårne, og fortællingen slutter med bryllupsfesten.

Det er en pudsig, traditionel kønsrollefordeling, bogen præsenterer: hunnen venter på den udearbejdende han, mens hun fordriver ventetiden med håndarbejde. Bjarne er den udfarende kraft, og Randi er den hvepsetaljede, storbarmede babe, der blinker utrolig meget med øjenlågene. Det er udtryk for en meget stereotyp fremstilling af ”hanner” og ”hunner” – hvilket i øvrigt understreges af illustrationerne – ikke mindst for Tomas Lagermand, som i andre sammenhænge har eksperimenteret sig ud af konformitetens rammer.
Men der er drøn på bogen. Handlingen glider ubesværet af sted, og man mærker tydeligt Lagermands kærlighed til sprogets kringelkroge.

Jeg vil vurdere RANDI OG BJARNE til at henvende sig til aldersgruppen 4-7 år; jeg har testet den på en 3-årig, som hurtigt mistede interessen, og en 5-årig, som bevarede koncentrationen – om end bogen vist forekom hende lidt lang. Bogen er svær at sætte alder på; kærligheds- og bryllupstemaet kan en 4-årig sagtens forstå, men bogen er meget ordrig og spiller på sproglige finurligheder – som i øvrigt fungerer med vekslende held – der vil gå hen over hovedet på en 4-årig. F.eks. skal man være ret gammel for at fange reklametonen i beskrivelsen af mariehønernes hæklearbejder, der ”havde en fantastisk sugeevne.” Eller barn-der-prøver-at-tale-som-en-voksen-parodien af Randi, der ”ventede med spænding på, at Bjarne kom tilbage fra arbejdsmarkedet.” Men om ikke andet kan forældrene jo så få noget at smile ad, når de læser højt.

RANDI OG BJARNE hører til i den bedre ende af børnebogsudgivelser. Trods mine indvendinger er det en levende og fantasifuld bog – hvilket ikke mindst skyldes Anna Margrethe Kjærgaards sprudlende illustrationer med masser af detaljer og stor humor.
Forlaget Carlsen
Tomas Lagermand Lundme. Illustrator: Anna Margrethe Kjærgaard
26