Denne bog er til de unge, der er særligt sensitive og har brug for nogle redskaber til at håndtere deres hverdag. For at hjælpe de særligt sensitive unge skal man både som forældre og som pædagog og lærer læse denne bog grundigt og hjælpe den unge til at besvare testen. Forfatteren understreger, at det er vigtigt, at de voksne også besvarer testen for sig selv og ser på deres egne og den unges svar sammen. Dette er med til at skabe bedre forståelse og selvindsigt.


Forskning peger på at 15-20 % af alle mennesker er født særligt sensitive, og at 70 % af de særligt sensitive er med introverte og 30 % er med ekstroverte temperamenter.


Særlig sensitivitet er ikke en diagnose men et temperament og livsvilkår - et personligtræk, der ligger i generne men særdels i opvækst og miljøet. Derfor kan det på mange måder være en rigdom og en styrke for en unge at være særlig sensitiv.


Faktum er, at selvom der har været barrierer i opvæksten og miljøet, kan der som hovedregel rettes op på mange ting gennem kontakt med personer, der virkeligt kan forstå disse unge.


Jeg mener, vi kan hjælpe de unge til at finde balancen mellem introverte og ekstroverte temperamenter, da vi alle bærer begge temperamenter, hvor den ene er mere fremtrædende end den anden.


Når man er særligt sensitiv, har man et nervesystem, der er særlig modtageligt for indtryk, og de unge har brug for at bearbejde deres indtryk dybere og nuanceret. Derfor er fagpersoner nødt til at hjælpe disse unge til at lære nogle teknikker, der kan afbalancere deres energi både i alenetid og i fællesskab med andre.


For eksempel kan vi lære den introverte at øve sig på at holde en tale for en lille forsamling og lære den ekstroverte, at hun/han ikke behøver at leve op til andres forventninger og dræne sin energi.


Det er vigtigt at være opmærksom på, at begge temperamenter kan medføre vanskeligheder for de unge i form af lavt selvværd, udbrændthed, afmagt, angst, depression og nederlag, hvis de ikke får den rette støtte.


Vores opgave som fagfolk er at lære dem at træffe et hensigtsmæssigt valg og gøre deres hverdag meningsfuld, idet disse unge opsøger meningsfuldhed, dybde og retfærdighed.


Vores anden opgave som lærer, pædagog og forældre er at få de andre unge til at forstå disse unge og fortælle dem, at sensitive unge er vant til at opføre sig modent, lytte, respekter og på mange måder kan de være opdragende, hvilket der ikke er noget ondt i. Samtidig kan man få de sensitive unge til at forstå de andre unge.


De sensitive unge mangler selvomsorg, derfor er det meget vigtigt, at de får støtte og lærer om, hvordan de kan drage omsorg for sig selv. En lærer eller pædagog med faglige indsigt og viden om den unges testresultat kan hjælpe den unge til at gøre noget godt for sig selv.

 
Bogen har mange selvhjælpsværktøjer men appellere også til de voksne om at give støtte til de særlig senstive unge.

Bogen er opdelt i flere kategorier, som alle sammen er enten nogle værktøjer til de unge eller til de voksne, der har noget med disse unge at gøre.  Det gode ved bogen er, at der er flow mellem teori, historier fra de særlig sensitive unge og værktøjer, som skaber en indsigt og forståelse med henblik på en effektiv handling, der kan bestemt være en støtte til de unge. Bogen er let forståelig og fanger læsernes opmærksomhed positivt og giver en faglig viden til sine læsere. Jeg tror, der er første gang, nogen forsøger at sætte fokus på de særlig sensitive unges tilværelse og skriver en bog i form af selvhjælpsværktøj, hvilket i høj grad er positiv og nødvendigt.
Faglitteratur
Aronsen
Athina Delskov og Lene Sonne
368
Pouran A. Rastehkenari
16. november 2015

Seneste anmeldelser

-->