Det er ikke nemt at være Oscar. Hans mor er døende, og hans far kan kun mande sig op til at forfølge skaderne i træet udenfor huset. Midt i al sorgen og elendigheden finder Oscar overskud til at redde skaderne, og i samme omgang finder han et ødelagt brev fra moren. Det lyder som en tung historie, men den er fortalt med en luftighed i sprog og illustrationer. Der er produceret undervisningsmateriale til mellemtrinnet til Skaderne, men jeg vurderer den egnet til børn fra omkring seksårsalderen.

Det er en meget kompleks bog, makkerparret Morten Dürr og Peter Bay Alexandersen denne gang har begået. Forsatsbladene har citater af Oscar Wilde m.fl., så man kan tro, at det er en sværttilgængelig tekst, man går i gang med. Det er tunge emner, som beskrives: Død, sorg, raseri. Alligevel balancerer bogen fint. Sætningerne er korte, lixtallet er 18 og illustrationerne understøtter Morten Dürrs tekst. Selv om der både er flashbacks og skift i fortællevinkel, tager forfatteren dig i hånden undervejs.

Skaderne beskriver et sygdomsforløb hos moren, hvor hun svækkes, indlægges på hospitalet, får bedring og tilbagefald og til sidst dør. Også begravelsen beskrives. Sideløbende med det alvorlige sygdomsforløb hos moren har Oscar helt almindelige ting at tænke på: En sur fodboldtræner, det nye skoleskema og en svimmelhed ved at klatre i træer. Læseren kan identificere sig med karakteren og derfor sætte sig ind i, hvordan det er at skulle forholde sig til det mindre almindelige, som også sker for ham.

Naturligvis vil Skaderne være en oplagt bog for børn, som har mistet (eller står for at skulle miste) et nært familiemedlem, men dens litterære kvaliteter gør den lige så velegnet til alle andre.
Alvilda
Morten Dürr. Illustrator: Peter Bay Alexandersen