Hvad er normalt, og hvornår betragter man nogen som afvigende? Er det noget, der findes hos det enkelte individ – eller er det noget, der skabes i de strukturer, individet lever i?

Det er et klassisk spørgsmål, der fascinerer både lægmænd og forskere. Og det er også temaet i bogen Social afvigelse, der har som erklæret formål at give et overblik og indblik i, hvad social afvigelse er, hvordan det skabes og opleves. Bogen er en del af serien Professionernes begreber, der har til formål at formidle forskellige begreber fra faglige forskerkredse til et bredere publikum. Begreber er yderst vigtige, fordi det er med dem, at vi kategoriserer, analyserer og forklarer praksis, som der står. På den måde skal serien fungere som vejviser i det teoretiske landskab ved at give overblik og en dybere forståelse for begrebet. Det er, må man sige, et yderst fint projekt, og man kan nærmest tilføje, at det er et slags akademisk oplysningsprojekt. Hatten af for det.

Bogen består af en del, der gennemgår de klassiske teorier om social afvigelse (teorien om differentieret tilknytning, konfliktteori, anomiteori, stemplingsteori og hverdagslivets afvigelser) og en del, der gennemgår nyere afvigelsesteorier (socialkonstruktivisme, rationel choice og et biologiske og biosocialt perspektiv). Gennem hele bogen er der en teoretisk spændevidde mellem på den ene side en essentialistisk eller absolutisk opfattelse (hvor afvigelse er noget i sig selv og ofte findes hos individet) og en socialkonstruktivistisk opfattelse (hvor afvigelse bliver skabt socialt og bliver forbundet med muligheden for magtudøvelse).

Social afvigelse lever op til hensigten; den giver overblikket, der er fint med referencer, læseren selv kan dykke videre ned i, og den giver en teoretisk ballast og forståelse af begrebet. Bogen virker stærkest, når den formår at komme med konkrete anvisninger eller direkte henvisninger til en praksis som fx når der står, at en bestemt teori lægger op til, at man som professionel kan have fokus på, at afvigende adfærd er noget, der kan indlæres i sociale miljøer og kammeratskabsgrupper (teorien om differentieret tilknytning).
Dem kunne der godt have været flere af, især når bogens målgruppe er pædagoger, lærere, socialrådgivere og sundhedsprofessionelle, der netop står med fingrene i en konkret praksis. Endnu flere eksempler fra praksis havde styrket bogen velvidende at det ikke er bogens erklærede formål at komme med praktiske eksempler, men alligevel

Overordnet giver bogen et brugbart og godt overblik over begrebet både historisk og indholdsmæssigt den er forholdsvis let at læse og gå til, og de opsummerende kapitler med en skematisk oversigt er yderst nyttige. Alt i alt en vellykket bog og et vigtigt og interessant emne.

Faglitteratur
Samfundslitteratur
Michael Hviid Jacobsen & Søren Kristiansen
155
Christoffer Boserup Skov
25. juni 2018

Seneste anmeldelser

-->