Marts 2004

Spøgelsestimen er en samling korte gyserhistorier i samme serie som R.L. Stines Gåsehudsbøger. Alle 10 historier indleder med at forklarer ideen bag den enkelte historie, og bygger på en jeg-fortællers hverdagshændelser. Det udløser spørgsmål som: hvordan vil det være at blive smidt ned på bunden af en ældgammel, kold mumiekiste? Hvad ville manden fra markedspladsen, og hvorfor lo han så grumt og koldt? Eller kan en babysitter være mere ond end at fortælle meget uhyggelige historie lige før sovetid? En god måde at få skabt spænding mellem det virkeligt virkelige og det virkeligt uhyggelige. Og det giver en gedigen god gyser! Historierne er varierende i kvalitet og nogen med mere geniale pointer end andre. Sådan er det med samlinger.

Hvis jeg særligt skal fremhæve én historie, bliver det den første: Halloweendansen. Den handler om de to trettenårige drenge Mark og Jake, som flygter fra lillesøsterens barnlige og ikke-uhyggelige halloweenfest. De beslutter at gå rundt og rasle, men da de skal krydse en vej, bliver de først blændet af et skarpt, hvidt lys, og så bliver alt mørkt. Det viser sig at være en lastbil, som drønede tæt forbi dem. Pludselig dukker fyren Ray op med et gabende sår i brystet og inviterer de to drenge til en rigtig fest. Imponeret over hans flotte kostume følger de målløse med til den lokale kirkegård, og herfra begynder uhyggen at brede sig. De finder ud af, at festdeltagerne er de levende døde, som stiger op fra gravstederne. Gennem den gamle spejlbilledeprøve finder Mark og Jake ud af, at de også selv er døde og husker med rædsel tilbage på den store lastbil.
Aftenens store finale er halloweendansen, en dans som sætter tiden i stå. Mark får den ide, at hvis alle danser baglæns, vil tiden kunne sættes tilbage …tilbage til før lastbilen. Om og hvad denne dans fører til, afslører jeg ikke her.

Skriftstørrelsen i Spøgelsestimen er mindre end i gåsehudsbøgerne, og bogen vil derfor nok være mest læseegnet for større børn fra 10 år og opefter. Men den er også ideel til højtlæsning, hvis en samling unger skal underholdes, så de måber. Der er sort/hvid illustrationer til hver historie. Flotte, forskellige i stil og streg og giver hver historie sit helt eget gysende udstillingsvindue. Som en slikbutik, hvis man er til gåsehud!
Borgens forlag
R.L Stine
177