EN PERLE

Det her er simpelthen kærlighed ved første blik.

Antje Damms bog SPØRG MIG! er en lille handy billedbog med de dejligste spørgsmål og de skønneste illustrationer. På 220 sider lægger hun op til fortrolige og eventyrlige samtaler og udforskninger af børn og voksnes tanker og liv med spørgsmål som:

Har du et ønske, som aldrig går i opfyldelse?
Hvor ville du allerhelst vågne op i morgen?
Hvilke regler har du lavet?
Tror du, at du har en skytsånd?

Formen er enkel. Et spørgsmål og en illustration til inspiration på hvert opslag. Og Antje Damm kan spørge og illustrere, så man bliver varm om hjertet og udbryder SPØRG MIG! SPØRG MIG! Hun giver bolden op til meget af det, der er godt at vide om hinanden og ikke mindst om sig selv. Spørgsmålene kommer hele livet rundt. Der bliver spurgt til såvel de store ting som helt konkrete dagligdags ting. Og som præcise pletskud ned i dagliglivet giver selv de mest banale og simple udgangspunkter som Har du prøvet at falde i en bæk? eller Hvad samler du på? tankerne vinger. For det enkelte spørgsmål er blot det første spadestik i den arkæologiske udgravning i egne og andres tanker, bøgerne kan blive anledning til.

SPØRG MIG! er en billedbog, man kan gå i gang med at læse præcis som andre billedbøger... man kommer sjældent så langt, for tro mig indimellem er der er nok at snakke om efter et svar. Man kan også vælge et enkelt spørgsmål ud til hinanden hver aften ved sengetid eller eller eller... Der er muligheder nok, og man får med garanti et eller andet nyt at vide om hinanden, hvis man vover sig ud i det.

Bogens anvendelighed er stor, og Antje Damms ambitioner er i virkeligheden for små, når hun har givet bogen undertitlen: 108 spørgsmål som børn og voksne kan snakke om. For bogen er mildest talt genial og uundværlig til samtaler mellem børn og voksne derhjemme, i børns daginstitutioner og i skolen, men den er så sandelig ikke mindre relevant mellem venner, kærester og ægtefæller... for hvem bliver nogen sinde for voksen til at svare på (eller ønske at høre svaret på) Hvad gør du, selvom du ikke må? og Hvad kan du ikke lade være med at grine af?

CDR-Forlag
Antje Damm
220