Styrk den tidlige læring er en bog, der har til formål at skabe en didaktisk kultur i børnehaveregi, hvor refleksion, tale og dialog er omdrejningspunkterne for børnenes læring.
Bogen læner sig dermed op ad den sokratiske uddannelsestradition og har en opbygning, der både byder på teori, eksempler og øvelser.

Indledningsvis inviterer forfatterne til at se analogien mellem børn og planter. Ideen, er at alle børn udvikler sig uanset omgivelserne, men omgivelserne har en afgørende rolle i forhold til hvilken udvikling, barnet får.

 

I bogens 8 kapitler bliver man præsenteret for metoder til at skabe en kultur, hvor pædagogerne har som fokus at lære børnene:

- At lære af udfordringer. Udfordringer skal italesættes som det mest interessante, og børnene skal anerkendes for deres indsats frem for resultat. Børnene lærer her at begå sig uden for komfortzone og bliver bevidste om strategier til at lykkedes.

- At kunne reflektere over begreber og udholde følelsen af at være uden for komfortzone. Dette sker ved forskellige øvelser, hvor pædagogen udfordrer barnets tankevirksomhed, ved at opstille modsatrettede scenarier, som skaber en kognitiv konflikt. F.eks. hvad er virkeligt og hvad er ikke virkeligt. Dette kaldes læringsudfordringen.

- At lære dialog, hvor den eksplorative tale fremhæves som den mest effektive i forhold til læring på længere sigt. Ideen er ikke at lære børnene, hvad de skal tænke, men i højere grad hvordan man skal tænke. Til dette følger der 8 tænkeaktiviteter, samt forslag til åbne og sokratikse spørgsmål.

- Hvordan børnene gør femskridt inden for Solo taksonomien. Dette er en formel for trinvis læring, der går fra ikke at have en ide om et emne, til at kunne opdage nye sammenhænge og forbinde til andre erfaringer. På denne måde får børnene en abstrakt forståelse inden for et emne.

- Og til sidst handler det om, hvordan feedback i den mest hensigtsmæssige form og i sammenhæng med tydelige og aftalte mål kan understøtte børnenes tegn på læring.  

 

Bogen har et tydeligt budskab underbygget af forskning og teori, men kan virke noget forkromet. Som institution er det mest hensigtsmæssigt, at man arbejder med hele bogen for at få udbytte af hele grundtanken om den didaktiske institution. Det er vigtigt at have for øje, at det ikke er hurtige metoder, men mere en opskrift på hvordan man kan skabe en kultur, hvor didaktik, dialog og refleksion er det primære i arbejdet med læreplaner. På den måde kan man arbejde med processer frem for produkt.

Med dette ikke sagt at man ikke godt kan finde inspiration i bogen, som med fordel kan kvalificere praksis i retning mod at styrke børns evne til at lære.

 

Faglitteratur
Dafolo
James Nottingham og Jill Nottingham
Dan Henderson
198
Anne Kjærgaard
27. august 2018

Seneste anmeldelser

Forvandling
Skønlitteratur
Robotic rapsody
Skønlitteratur
Frisk luft
Skønlitteratur
-->