Inklusiv cd med fire historier

Hver for sig er julehistorierne i THOMAS WINDING FORTÆLLER JULEHISTORIER fantastiske. Tag f.eks. historien om Sofie, som ikke kan sove, fordi maleriet, skoene, vækkeuret og lommelygten larmer. Det er den med sjuskedukken. Eller familien Møller, som skiftede navn til Nissen og blev mere og mere nisseagtige. Den første er oprindeligt udgivet som en selvstændig billedbog, mens den anden har en pointe i, at manden og konen langsomt ændrer navn, uden at nogen lagde mærke til det. De ændrede et enkelt bogstav ad gangen: Møller – Møllen – Mølsen – Møssen – Missen – Nissen. Aldersmæssigt spænder bogen derfor meget bredt. Lidt for bredt, når der kun er syv historier.

I første historie fortæller Thomas Winding, hvad en julehistorier er. Regel nummer to siger: Juleeventyr handler altid om noget, som går godt for nogen, som ikke har det nemt. Derfor får vi også hele to juleeventyr i anden historie. Den første er en julehistorie, fordi Thomas Windings tykke onkel altid fortalte den til jul – og den anden er også af herlig tvivlsom julehistorieværdi. Så følger en historie om nisserne i skoven og en julehistorie om en jul, som skulle være præcis på samme måde som årene før. Efter de to historier om Sjuskedukken og familien Møller/Nissen.

De sidste ca. 150 sider er en historie i 24 kapitler, Jul hele året. I forordet pointeres det, at man i julemåneden kun må læse ét kapitel om dagen. Det er historien om de to nisser Visse og Vasse og deres eventyr. Kapitlerne er desværre langt fra lige lange, så det kan være svært at få dem passet ind i en fast tradition på en SFO eller et fritidshjem, som aldersmæssigt rummer målgruppen. Fra 7 – 8 minutter de korteste dage helt op til ca. 20 minutter de længste.

THOMAS WINDING FORTÆLLER JULEHISTORIER er illustreret af Tove Krebs Lange, Carlotte Pardi, Mette Dreyer og Bente Bech.

Den medfølgende cd er på ca. 30 minutter. Her læser forfatteren selv op fra bogen, hele fire historier bliver det til. Thomas Windings stemme er kendt fra Alfons Åberg, Emil fra Lønneberg og mange, mange andre børneudsendelser – også blandt nutidens børn. Det er dejligt beroligende at høre den gode fortæller. Til inspiration for den knap så gode oplæser og til saliggørelse af voksne som mig, der har Thomas Winding som en væsentlig del af "mit livs soundtrack." Den kan naturligvis også sættes på, når børnene for 117. gang beder dig læse den samme historie – for det vil de gøre.

Politiken
Thomas Winding
208