I en verden med overload af informationer, falske nyheder og strømme af opdateringer ønsker de fleste af os et overblik. Den illustrerede bog "Tidslinjen" lover på forhånd at give os læsere sådan et overblik; endda over hele verdenshistorien fortalt fra Big Bang til iPod’en. Og lever bogen så op til forventningerne? Svaret er et højt og rungende “ja”! Det er bog, der både gør os klogere og samtidig er en æstetisk oplevelse.

Tidslinjen er en illustreret tidsrejse gennem verdenshistorien; hvert opslag er ledsaget af en kort, præcis tekst. Selve illustrationerne er en vellykket blanding af infografik og tegneserie-stil, og der er masser at gå på opdagelse i på hvert opslag. Når man vil gennemgå verdenshistorien på 80 sider, er det klart, at man bliver nødt til at være selektiv. Men det lykkedes bogen fint at komme gennem for eksempel både dinosaurer, vikinger, aztekere, kunstnere, opdagelsesrejsende og historiske personer. Det lyder måske hæsblæsende men føles ganske naturligt og giver faktisk læserne et fint overblik.

Tidslinjen er et glimrende eksempel på, hvad en vellykket bog kan: Inspirere, gøre os klogere og samle unge og ældre til en dialog. En dialog, der i bund og grund handler om, hvem vi mennesker egentlig er. For at forstå og besvare det spørgsmål, må vi nemlig kigge bagud; se på det ophav, vi er rundet af, se på vores fælles kulturhistorie. Så bogen lykkedes ikke blot som en illustreret fortælling og gennemgang, men også et naturligt samlingspunkt for videre dialog og refleksion. Bogen er for de nysgerrige unge fra 10 år og deres forældre.

Forlæns
Peter Goes
Peter Goes