Pædagogisk teori er som aldrig før til diskussion og debat i undervisningssektoren, hvor forskellige læringssyn kæmper om pladsen. Ny bog giver et godt grundlag for at kunne indgå i diskussionen om læringssyn i historisk perspektiv.

Bogen består af 8 dele, som hver indeholder en række kapitler. De enkelte dele omhandler forskellige pædagogiske retninger som fx positivisme, kritisk teori, poststrukturalisme og fænomenologi. Bogen er opbygget kronologisk, så det giver læseren mulighed for at følge den historiske udvikling fra rationalismen og positivismen og frem til fx systemteori og aktionsforskning. Bogen indledes dog med to dele, som giver et samlet videnskabshistorisk overblik. Det er klart bogens stærkeste kapitler, fordi de enkelte teorier her sættes i relation til hinanden. Samtidig forklares grundlæggende pædagogiske begreber som fx viden og dannelse. Det giver et godt grundlag for at kunne forstå de enkelte teorier, som præsenteres i resten af bogen. Særligt fordi der ikke i samme grad vises frem eller tilbage i gennemgangen af læringsteorierne. Det betyder, at man som læser skal holde tungen lige i munden, for hvis man ikke helt har styr på positivismen, så bliver det svært at forstå hermeneutikkens opgør hermed. Og det er nok også bogens svaghed. Langt de fleste vil, formoder jeg, bruge bogen som et opslagsværk mere end som en bog, der læses fra ende til anden. Og her kommer enkelte af kapitlerne lidt til kort. Det er svært som læser at dykke ned i et enkelt kapitel, fordi det som sagt kræver et ret godt indblik i andre.
Derudover savner jeg også enkelte steder flere konkrete eksempler. Når nu alle læringsteorierne præsenteres, kunne jeg have ønsket mig, at forfatterne havde brugt tid på konkrete eksempler til hvert kapitel på fx en fænomenologisk analyse af en undervisningssituation. Eller et eksempel på aktionsforskning. Der er naturligvis løbende kortere eksempler på teoriernes anvendelse, men der mangler for mig at se dybde på dette område.

Det skal dog ikke undergrave bogens overordnede relevans og kvalitet. De enkelte kapitler er velskrevne, og forfatterne viser overblik. Den er således et godt udgangspunkt for læringsteoretiske diskussioner, særligt i en tid hvor det af og til virker, som om det er ret snævert med diversiteten på dette område.

Akademisk Forlag
Brian Degn Mårtensson og Leif Puggaard
299