VITELLO VIL HAVE EN FAR er nummer to i Vitello-serien. Vitello er en lille dreng, som bor alene med sin mor i et rækkehuskvarter ved siden af en ringvej. Vitello har ikke noget forhold til sin far, og hans mor kalder faren for en sjuft. Denne beskrivelse af faren afholder dog ikke Vitello fra at være stolt af sin far. Tværtimod ønsker han at være sjuft ligesom sin far.
Vitello lægger meget mærke til andre børn med en far, og de ting, som deres fædre fortager sig med deres familier.

I VITELLO VIL HAVE EN FAR ser man en dreng, der savner at være sammen med sin far, spise sammen med ham, lave hverdagsaktiviteter eller bare at kunne vise ham frem for sine legekammerater. Han kan ikke tale med sin mor om sit afsavn, fordi hans mor ikke viser forståelse for dette afsavn, men derimod opfordrer ham til at glemme sin far. Ønsket om at vise andre børn sin far vokser mere og mere i Vitello, hvilket får ham til at gå ud og spørge et par mænd, om de ikke vil lade som om, at de er hans far – om end blot for et par minutter.

I denne bog møder vi ligesom foregående nummer en Vitello med mange reelle ønsker og drømme som ikke bliver opfyldt. Vi læser, hvilke tanker og fantasier han har om sin far.
Vitellos positive og negative tanker, ønsker og drømme bliver beskrevet på en fabelagtig måde. Historien indeholder hverdagssprog, slangs og bandeord, som vi normalt hører i gadebilledet. Vi ser et barn, der mangler forståelse fra de voksne omkring sig og som ikke har nogen at tale med. Vitello er et barn, som bruger sin fantasi og opfindsomhed til at gøre sig fri af mobning, samtidig leder han efter nogle rollemodeller i samfundet.

Hverdagssprog, detaljer i barnets oplevelse af situationer og humør gør bogen meget interessant at læse.
En bog med autentiske beretninger, som er egnet til både piger og drenge. Mange børn ville kunne genkende situationerne i VITELLO VIL HAVE EN FAR – både dem der har en far men sandelig også dem der mangler en far.
Gyldendal Forlag
Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen
32