Vi må tænke i hele mennesker når vi forsøger at skabe rammerne om et godt lærings- og livsmiljø for børn, og ikke lade os smitte af ’færdighedsfeber’ og ’Kompetencevirus’. Politikere,forældre og pædag...
I artiklen ”Det tidlige sprogs betydning for læseindlæringen” beskriver forfatterne resultaterne af en systematisk sprogscreening af børn siden 1985. Alle treårige på Bornholm har fået tilbud om en s...
Tidlig språkstimulering og livslang læring – en kunnskapsoversikt
Av Vibeke Grøver Aukrust ansatt ved Pedagogisk forskningsinstitutt - Universitetet i Oslo
Rapport utarbeidet for Utdannings- og for...
Af Henriette Korch, pædagogisk konsulent, og Charlotte Sigurdsson, forælder.
Da jeg som forælder første gang hørte, at alle daginstitutioner skulle indføre læreplaner, tænkte jeg: Åh nej – lad mine bø...
For mig er det afgørende at holde fast i, at krav, tillid og ansvar følges ad. Det er i samarbejdet mellem medarbejdere og forældre, at vi kan skabe en konkret udvikling af dagtilbuddene. Ansvar ska...
”Udfordringen i al opdragelse ligger i det område, hvor børnene vil mere end de voksne synes de skal og de voksne vil bestemme mere end børnene synes de skal! Spørgsmålet er, hvordan de voksne møder b...
Men 10 % af alle danske børn vokser stadig op i familier med sociale problemer. Disse børn får ofte senere i deres liv svært ved at klare sig i uddannelsessystemet, holde sammen på en familie, tage si...
Lov om læreplaner
Udviklingen omkring og vedtagelsen af Lov om læreplaner med efterfølgende pædagogiske temaområder er ikke kun en udvikling, der er et dansk fænomen. Til min store overraskelse oplev...
Ministeren ønsker at tilbuddet i børnehaveklassen skal struktureres og målrettes mere end det er, således at undervisning i dansk og matematik kan påbegyndes tidligere. Man må antage at det er begynde...