Stemningen er koncentreret, mens børnene arbejder med skriveøvelser som hurtigskrivningsteknikker, ”show it - don’t tell it” og meget mere. Fantasi og fortælling fylder en...
MIN HELT består af de fire faser:
Lyt til et eventyr
Vælg en helt
Lav din helt
Vis din helt frem
Projektet går ud på at give børnene mulighed for at eksperimentere med forskellige...
En rivende udvikling
Informations- og kommunikationsteknologi (IKT) eller digitale værktøjer, som det populært kaldes, har fået sin soleklare plads i det danske samfund. Det er imidlertid ikke så...
Betragtninger fra musiktimen - de fysiske rammer.Tirsdag formiddag. Det har lige ringet ind fra frikvarteret. 3. a skal have musik og de myldrer hen til musiklokalet. En konflikt fra...
Hun har skrevet en rapport, en bog og fået en god håndfuld EU-millioner til samarbejdet med fire andre europæiske lande.
Børn under tre år har også glæde af kunst (foto: Rolf Starup)Det er en...
Indledning
Følgende artikel er hentet fra forelæsninger i formning på førskolelæreruddannelsen ved Høgskolen i Oslo. Den præsenterede forskellige vinkler på børns skabende aktivitet gennem formning....
Indledning
Den musikteoretiske baggrund er hentet fra bogen ”Bevægelseslek, musikk og drama i barnehage skolefritidsordninger” af Kjell A. Standal.
Ordforråd (først og fremmest for den...
Byg med mælkekartonerRegn med at det kræver et par hundrede mælkekartoner!Skyl kartonerne og lad dem tørre.Fyld de nederste ”byggesten” med gips og sæt dem fast med dobbeltklæbende tape til gulvet....
Er børn under tre år i stand til at have glæde af kunstoplevelser? Ja, mener Norsk Kulturråd, som har bevilget 1.382.000 kr. til kunstnere, som gennem det treårige projekt ”KLANGFUGL” – kunst for de...
Hun begyndte med at fortælle, hvad hun ville tegne. Dette betyder, at hun er i fasen ”navngivne skriblerier”, som er den sidste fase før ”før-skemaet”, fordi tegningen blev navngivet fra starten, og...
Artiklen er forfatterens oversættelse af et foredrag ved konferencen Glitterbird: Art for children under three years - ideas and perspectives, Oslo University College/Høgskolen i Oslo, 25. juni,...
Indledning
Figurarbejde i forhold til dramatiske grundelementer
I drama, hvor man arbejder med dramatisk fiktion, tager man stilling til fire dramatiske grundelementer. Det gør man både, når man...
Kunst er ikke nyttig. Man skal være på vagt overfor at gøre privilegier og kulturel rigdom til livsnødvendigheder. Børn og alle vi andre lever godt af grød, grønsager, grovbrød og lidt kærlighed i ny...
Hatteteater er med tiden blevet en populær form – både som professionel underholdning og som pædagogisk aktivitet. Mariane Siem har været historiefortæller i...
De fleste forældre lader børnene blive hjemme, når de tager på kunstudstilling. Børnene synes, det er kedeligt at gå rundt og kigge på "voksenkunst", hvor de skal være stille og ikke må røre ved de...
“…Endnu en perker ruller en ældre dame! …Paki-butikkerne overtager High Street! …Giv dem en sum penge og send dem hjem!!…”
Jamie læser op fra avisen, med overraskelse og væmmelse i stemmen. Hun...
Børn lever af engagerede voksne
- voksne liver op af engagerede børn.
Rikke Holler, Kunstmaler, musiker og pædagog, tidligere ansat som børnehaveklasseleder og som kunstpædagog på værkstedet på...