DORTHE FILTENBORG
Pædagogisk udviklingskonsulent, forfatter og foredragsholder
DORTHE FILTENBORG
Pædagogisk udviklingskonsulent, forfatter og foredragsholder
Send en uforpligtende forespørgsel
Dorthe har i en lang årrække arbejdet som pædagogisk udviklingskonsulent kombineret med undervisning og foredragsvirksomhed.
Dorthe sidder i forskellige netværk og har en bred indsigt i den pædagogiske verden.
Dorthe tilbyder to foredrag (oplæg), der kan holdes på henholdsvis 1 time, 3 timer eller på en pædagogisk udviklingsdag alt efter behov.
Foredrag
Læringsmiljøer med høj kvalitet
Kort gennemgang af hovedpointerne i den nye styrkede pædagogiske læreplan med læringsmiljøet som den gennemgående røde tråd
- Hvad er det konkret i den styrkede pædagogiske læreplan, som læringsmiljøet skal bygges op omkring?
Læringsmiljø af høj kvalitet
- Hvordan kan man skabe læringsmiljøer, der har en høj kvalitet? Hvordan sikrer man en sammenhæng mellem læringsmiljøets indretning og brug?
Inddragelse af børnenes perspektiver
- Hvordan kan man arbejde med børnemiljøet med fokus på børns medbestemmelse? Hvordan kan man arbejde med børnenes spor som en del af læringsmiljøet
Samarbejde med forældrene
- Hvordan kan man samarbejde med forældrene om børnenes brede læring?
At sikre kvaliteten i læringsmiljøet med en kontinuerlig evalueringskultur
- Hvordan arbejder man i dagtilbuddets professionelle læringsfællesskab med faglig vurdering for at sikre vedligehold af læringsmiljøets kvalitet?
Evalueringskultur - systematisk pædagogisk dokumentation
Oplægget vil besvare spørgsmålene:
- Hvad er det, den styrkede pædagogiske læreplan stiller af krav til evalueringskulturen?
- Hvad er evaluering?
- Hvad er en evalueringskultur?
- Hvordan kan systematisk pædagogisk dokumentation inddrages som redskab i det evaluerende arbejde?
- Hvordan kan man arbejde med evaluering og sikre læringsmiljøer med høj kvalitet?
- Hvordan kan forældrene inddrages som vigtige samarbejdspartnere omkring børnenes brede læring i relation til dokumentations- og evalueringsarbejdet?
- Hvordan kan børnene inddrages i dokumentation og evaluering af deres eget (børne)miljø?
- Hvordan kan det professionelle læringsfællesskab arbejde med en didaktisk tilgang i dokumentations- og evalueringskulturen?