DORTHE FILTENBORG
Pædagogisk udviklingskonsulent, forfatter og foredragsholder
DORTHE FILTENBORG
Pædagogisk udviklingskonsulent, forfatter og foredragsholder
Send en uforpligtende forespørgsel
Dorthe er forfatter, skribent, redaktør og metodeudvikler ift. dagtilbudsområdet og har en omfattende samling på over 180 udgivelser. Hun har blandt andet skrevet bøgerne:
- Læringsmiljøer med høj kvalitet
- Faglig ledelse kort fortalt
Dorthe sidder i forskellige netværk og har en bred indsigt i dagtilbudsområdet.
Dorthe tilbyder tre foredrag (oplæg), der kan holdes på henholdsvis 1 time, 3 timer eller som oplæg kombineret med øvelser fx i forbindelse med en pædagogisk udviklingsdag.
Foredrag
Faglig ledelse kort fortalt
Oplæggets rammesætning handler om fundamentet for faglig ledelse, perspektiver på faglig ledelse, fokus på dagtilbuddets kerneopgave og kvalitetsbegrebet samt eksempler fra den pædagogiske hverdagspraksis i form af forskellige cases. Oplægget kommer rundt om forskellige perspektiver og spørgsmål som:
Kort gennemgang af hovedpointerne i den styrkede pædagogiske læreplan med læringsmiljøet som den gennemgående røde tråd
- Hvad er det konkret i den styrkede pædagogiske læreplan, der kalder på faglig ledelse?
Pædagogisk læringsmiljø med høj kvalitet
- Hvordan kan en kvalificeret faglig ledelse skabe pædagogiske læringsmiljøer med høj kvalitet?
Børnenes perspektiver
- Hvilken faglig ledelse skal der til for at understøtte, at børns perspektiver inddrages i den pædagogiske hverdagspraksis?
Et styrket samarbejde med forældrene
- Hvordan kan man tilrette sin faglige ledelse, så den inddrager forældre som de tætteste samarbejdspartnere for dagtilbuddet i forhold til kerneopgaven omkring børnene?
Opbygning og vedligehold af en evalueringskultur
- Hvordan kan faglig ledelse understøtte dagtilbuddets professionelle læringsfællesskab i at lykkes med pædagogisk dokumentation, refleksion, faglig vurdering og evaluering?
Opbygning og vedligehold af en evalueringskultur
Oplægget vil besvare spørgsmålene:
- Hvad er det, den styrkede pædagogiske læreplan stiller af krav til evalueringskulturen?
- Hvad er evaluering?
- Hvad er en evalueringskultur?
- Hvordan kan pædagogisk dokumentation inddrages som redskab i det evaluerende arbejde?
- Hvordan kan man arbejde med evaluering og skabe pædagogiske læringsmiljøer med høj kvalitet?
- Hvordan kan forældrene inddrages som vigtige samarbejdspartnere omkring børnenes brede læring i relation til evalueringsarbejdet?
- Hvordan kan børnene inddrages i dokumentation - og evaluering - af deres eget (børne)miljø?
- Hvordan kan det professionelle læringsfællesskab arbejde med en didaktisk tilgang i arbejdet med at opbygge og vedligeholde evalueringskulturen?
- Hvilken betydning har faglig ledelse for kvalificering af evalueringskulturen?
Pædagogiske læringsmiljøer med høj kvalitet
Kort gennemgang af hovedpointerne i den styrkede pædagogiske læreplan med læringsmiljøet som den gennemgående røde tråd
- Hvad er det konkret i den styrkede pædagogiske læreplan, som det pædagogiske læringsmiljø skal bygges op omkring?
Pædagogisk læringsmiljø med høj kvalitet
- Hvordan kan man skabe pædagogiske læringsmiljøer, der har en høj kvalitet? Hvordan sikrer man en sammenhæng mellem læringsmiljøets indretning og brug?
Inddragelse af børnenes perspektiver
- Hvordan kan man arbejde med børnemiljøet med fokus på børns medbestemmelse? Hvordan kan man arbejde med børnenes spor som en del af det pædagogiske læringsmiljø?
Samarbejde med forældrene
- Hvordan kan man samarbejde med forældrene om børnenes brede læring?
At sikre kvaliteten i det pædagogiske læringsmiljø via en kontinuerlig evalueringskultur
- Hvordan arbejder man i dagtilbuddets professionelle læringsfællesskab med faglig vurdering for at sikre vedligehold af det pædagogiske læringsmiljøs kvalitet?