BROKBLOGGEN er en skønlitterær bog, som henvender sig til store børn fra 9 års alderen og tager udgangspunkt i deres utilfredshed, som ofte ender med, at de brokker sig over ting eller relationer, som ikke fungerer efter deres ønsker.

I BROKBLOGGEN tager en klasselærer ved navn hr. Rask initiativ til at lave om på denne problemstilling i klassens time. Da han opdager, at eleverne ikke gider sidde i rundkreds, ikke lytter til hinanden eller mobber hinanden, hvis en elev fortæller om sine problemer, vælger han at oprette en side på internettet: brokkbloggen. Denne side er tilgængelig for alle eleverne på klassens computer, hvor de kan logge sig ind og skrive om deres problemer anonymt. De kan skrive om hvad som helst, uanset om det handler om ufrivillig vandladning, forelskelse, skilsmisse, faglig svaghed eller lignende. Så kan alle de andre læse indslaget og bidrage med deres konstruktive forslag til en løsning på problemet. Målet med brokbloggen er, at børnene på en åben og "ufarlig" måde kan dele deres problemer og bekymringer med både andre elever og lærere, så de kan få hjælp til deres problemer i stedet for at isolere sig.

I BROKBLOGGEN oplever man dette som en succesfuld metode for børnene til at kunne få og give effektiv rådgivning og hjælpe til hinanden. Derudover viser børnene større interesse for denne metode end for klassetimen. BROKBLOGGEN er et godt redskab særligt i undervisningsregi, men også i andre sammenhænge for at opnå et trygt og fleksibelt forhold mellem børn og voksne. Derudover formindskes mobning blandt børn, ved at delagtiggøre dem i løsningsforslaget.

I BROKBLOGGEN står eleverne og læreren sammen om at støtte den enkelte elev. Læreren hr. Rask læser brokbloggen hver dag og samtidigt holder han på en skjult måde øje med, hvem der skriver det første. Når han så kender til problemet, handler han seriøst for at give eleverne den bedst mulige støtte. Dette kunne forekomme etisk problematisk både i forældres og elevers øjne, idet det krænker det private og fortrolige aspekt i anvendelsen af brokbloggen, derfor ville det være korrekt, hvis eleverne var bekendt med, at læreren kan se, hvem der skriver det første indlæg.

Brokbloggen har den fordel, at børnene får en alternativ måde at komme af med deres frustrationer, men den kan også have en ulempe ved, at nogle børn kunne lære at brokke sig uden at være konstruktive.
Skønlitteratur
Carlsen
Jacqueline Wilson
120
Pouran A. Rastehkenari
4. januar 2009

Seneste anmeldelser

-->