Det er med smertende hjerte, at jeg må nøjes med at tildele fire stjerner til noget, Jytte Abildstrøm har andel i. Desværre er FLYVENDE FARMORS JULEKALENDER en alt for blandet fornøjelse. Jytte Abildstrøm har kun deltaget med to sider (En ælling forvilded sig væk fra sin mor), resten er nyt og gammelt, sange, eventyr, historier og salmer i en stor forvirring.

Særligt for de ældste tekster gælder det, at de stiller meget store krav til såvel oplæser som tilhører. Der er altså ikke tale om en "Fortalt af…"-bog. Der er 55 tekster (fordelt på 24 kapitler), så naturligvis er der også gode sider imellem, men de er for få. Bedre bliver det ikke af, at teksterne af og til er brudstykker af større tekster. Det giver nogle ret pludselige indgange til historierne. F.eks. starter den eneste nordiske myte lige på og hårdt med "Tor og de andre gik videre". Man skal lede andre steder for at se, hvem Tors følgesvende er, og hvor de gik videre fra. Molbohistorien "Kirkeklokken" starter med "Hjem kom de med andre ord uden bøssen…", men historien om "Geværet og månen" er ikke med i denne samling.

Af de ældre tekster er det afgjort sangene og salmerne, som holder sig bedst. De øvrige tekster kunne have haft godt af at blive tilpasset nudansk stavning og tegnsætningsregler.

Blandt plusserne tæller Lars Rosenquist Bech-Jessens vignetter, de førnævnte sange og salmer og så heldigvis da en række gode historier. Disse findes allerede i andre bøger, så der er ikke megen grund til at udgive denne samling. Kun tre julesange er det blevet til, resten kan sagtens bruges hele året. FLYVENDE FARMORS JULEKALENDER kan – og bør – bruges på andre måder end slavisk at læse et kapitel op pr. dag.

Når jeg alligevel vil anbefale institutioner at anskaffe bogen, er det udelukkende på grund af den medfølgende cd. Jytte Abildstrøm har indtalt hele FLYVENDE FARMORS JULEKALENDER på cd samt kommentarer til en del af dem. Det er tekster, hun kender godt og brænder for, og det kan man høre! Flere af kommentarerne er fortællinger om, hvorfor de er med eller andet baggrundsstof. Her lukker Jytte Abildstrøm op for sin egen barndom, og det er næsten det bedste ved hele cd'en. Rigtigt ærgerligt, at det ikke er med i bogen, som jeg derfor ikke er nær så glad for som cd'en.

I mp3-formatet kan de over fire timer være på en cd, men man skal naturligvis lige gøre sig klart, om institutionens cdafspiller kan afspille det format eller om man først skal konvertere til "almindelige" cd'er.

Der er tale om en cd, hvor oplæsningen står helt selvstændigt og ren. De små musikalske vignetter spillet på vibrafon går ikke ind over historierne, som derfor står alene, og det kan de sagtens bære. Jytte Abildstrøms levende stemme formår at få rigtigt meget ud af et ellers ret rodet materiale.

Borgen
Jytte Abildstrøm (redaktør)
213